Als mensen een moreel dilemma voorgelegd krijgen in hun eigen taal maar uitgesproken met een buitenlands accent dan lijkt dit ervoor te zorgen dat ze rationelere beslissingen nemen. Dat blijkt uit onderzoek onder Nederlanders en Spanjaarden door Susanne Brouwer van de Radboud Universiteit en Alice Foucart van Nebrija University in Madrid. Zij publiceerden het onderzoek op 13 december in een special issue van Brain Sciences over het zogenaamde ‘Foreign Language effect’.
In het artikel bouwen beide taalwetenschappers voort op eerder onderzoek dat laat zien dat taal invloed heeft op het nemen van morele beslissingen. ‘Mensen nemen meer rationele beslissingen in hun tweede taal dan in hun moedertaal, we noemen dat het Foreign Language effect’, zo licht taalwetenschapper Susanne Brouwer toe.
Moreel dilemma
Brouwer en Foucart wilden verder onderzoeken of dit effect ook optreedt voor buitenlandse accenten. Hiervoor legden ze 435 Spanjaarden en Nederlanders twee morele dilemma’s voor waarbij ze de keuze kregen om één persoon op te offeren om vijf mensen te redden. De dilemma’s werden uitgesproken door een moedertaalspreker of een spreker met een buitenlands accent: Voor de Spanjaarden in een Engels of Kameroens accent en voor de Nederlanders in een Engels, Turks of Frans accent.
In deze experimenten vonden ze hetzelfde effect voor het accent als eerder gevonden voor taal: een Foreign Accent effect dus. ‘Het verschilt wel per accent, maar als je naar alle accenten bij elkaar kijkt dan zie je dat mensen rationeler reageren op de dilemma’s in hun moedertaal uitgesproken met een buitenlands accent dan op dezelfde dilemma’s uitgesproken zonder accent. Mensen offeren dus vaker één persoon op om vijf mensen te redden als ze een buitenlands accent horen. Een buitenlands accent is dus een andere talige context die het gedrag van mensen kan beïnvloeden.’
De onderzoekers zijn nog bezig met vervolgonderzoek, onder andere om de resultaten robuuster te maken en meer inzicht te krijgen in verklaringen voor het Foreign Accent effect. Volgens Brouwer laat het onderzoek ons nu in elk geval zien dat we ons bewuster moeten zijn van het effect van buitenlandse talen en accenten op onze morele beslissingen.
Publicatie
https://doi.org/10.3390/brainsci11121631
Meer weten? Neem contact op met
- Susanne Brouwer, susanne.brouwer [at] ru.nl
- Persvoorlichting & wetenschapscommunicatie Radboud Universiteit, media [at] ru.nl (media[at]ru[dot]nl), 024 361 6000