Doordat het onderwijs tijdens de corona pandemie plotseling online moest worden vormgegeven, was een goede maar efficiënte omslag noodzakelijk. Bij het vormgeven van de onderzoeksstage werd daarom gebruik gemaakt van het concept learning communities. Studenten die hun onderzoeksstage wilden doen, konden kiezen uit verschillende onderwerpen die allemaal betrekking hadden op het medisch onderwijs. Zo werd de groep van 14 studenten opgedeeld in kleinere teams die, naast de eigen overleggen, gezamenlijk workshops volgden.
Het docententeam bestond uit docenten met een meer klinische onderzoeksachtergrond en docenten met ervaring in onderwijsonderzoek. De studenten werden in kleine teams gekoppeld aan één van deze docenten. De workshops waren gericht op onderwijsonderzoek en werden gegeven door docenten met specifieke expertise op dat onderwerp. Hierdoor werkten studenten op een manier die een onderzoeksgroep nabootst, met specifieke kleine projecten en wat grotere bijeenkomsten om te verdiepen en informatie te delen. Deze manier van werken is motiverend voor het ontwikkelen van een professionele houding als onderzoeker.
In het opzetten van de cursus en in het onderzoek werd gebruik gemaakt van theorie en modellen omtrent learning communities, co-learning en co-teaching. Dat laatste was inspirerend voor de docenten, zowel vanuit theorie als ook om mee te maken in de praktijk. Er was in dit geval sprake van interdisciplinaire samenwerking in het vormgeven en verzorgen van het onderwijs, waardoor docenten veel van elkaar hebben kunnen leren.
Het research learning community-model is mede inspiratie geweest voor de manier van werken bij de nieuwe cursus Onderzoek in de onderwijspraktijk binnen het curriculum van de Radboud Docenten Academie.