Door middel van drie verschillende studies, toont dit onderzoek aan dat snelle communicatie na een contractbreuk essentieel is. Informatie die dezelfde dag wordt verstrekt, kan negatieve gevoelens aanzienlijk verminderen. Daarentegen vermindert uitgestelde communicatie deze gevoelens niet effectief.
Voor hedendaagse werkplekken en managers benadrukt dit onderzoek het belang van onmiddellijke, open en eerlijke communicatie na een incident. Een snelle reactie wordt gezien als een teken van respect en zorg voor de werknemer, en handhaaft het vertrouwen en de loyaliteit aan de organisatie.
Dit onderzoek biedt praktische inzichten voor het onderhouden van een positieve organisatiecultuur en het versterken van de werknemer-werkgever relatie, zelfs in uitdagende tijden. Het benadrukt de noodzaak voor managers om proactief en attent te communiceren, en toont aan dat tijdige interventies kunnen dienen als een effectief middel voor conflictresolutie en het behoud van een veerkrachtige en betrokken personeelsbestand. Het onderzoek van Griep et al. (2024) is niet alleen van theoretisch belang maar biedt ook concrete handvatten voor het bevorderen van een rechtvaardige, responsieve en veerkrachtige werkomgeving.