Josette Wolthuis, docent Visuele Cultuur aan de Radboud Universiteit, draait de traditie van velen om: rond de kerstperiode kijkt ze niet naar dé kerstklassiekers maar de slechtste kerstfilm van het jaar. En daar heeft ze maar een al te goede reden voor. Als film- en televisiewetenschapper kijkt ze het hele jaar door namelijk al naar goede films.
![All you need is love: waarom we altijd naar kerstfilms en kerstprogramma's kjiken tijdens de feestdagen](/sites/default/files/styles/node_header_sm/public/2024-12/images.jpeg.webp?itok=YVrrOOEF)
![All you need is love: waarom we altijd naar kerstfilms en kerstprogramma's kjiken tijdens de feestdagen](/sites/default/files/styles/hero_small/public/2024-12/images.jpeg.webp?itok=mvAExa_Z)
Dit is waarom je van kerstfilms nooit genoeg krijgt én waarom het ons verbindt
The Holiday, Home Alone, Love Actually en All You Need Is Love: zomaar wat klassiekers tijdens de kerstperiode die je dit jaar – ondanks de voor de hand liggende verhaallijn - ongetwijfeld weer gaat kijken. Wat maakt een kerstfilm een klassieker? En waarom worden we er jaar in jaar uit toch weer blij van?
![Josette Wolthuis, foto Ramon Tjan](/sites/default/files/styles/column/public/2023-12/231206%20Josette%20Wolthuis%2C%20foto%20Ramon%20Tjan.jpg.webp?itok=FIzSQ9gu)
Wolthuis: ‘Het is voortgekomen uit traditie. Tijdens mijn promotieonderzoek aan de universiteit van Warwick woonde ik vijf jaar lang in Engeland. Met de internationale vriendengroep van daar loggen we elk jaar in december in op Zoom om de slechtste kerstfilm te kijken. Door onszelf geselecteerd. Filmpje aan, wijntje erbij en het kijken kan beginnen.’
Hot Frosty
Voor dit jaar is ze voorbereid: Hot Frosty staat op haar filmmenu. Een romantische comedy waarin een weduwe een sneeuwpop in de decembermaand tot leven brengt. Die sneeuwpop oogt als een knappe man en geeft de weduwe weer het geloof in de liefde terug. Wolthuis: ‘De verhaallijn is waarschijnlijk cliché en grote kans dat in elk shot kerstversiering zit. De trailer ziet er in ieder geval al verschrikkelijk slecht uit.’
Waarom ze haar kostbare uren in de decembermaand besteedt aan een hele slechte kerstfilm? ‘Of de kerstfilm nu een klassieker is of ontzettend slecht is, de kracht van kerstfilms is het gevoel van samenzijn.’
Nostalgie
Dat gevoel herkent Rebecca de Leeuw. Ze onderzoekt aan de Radboud Universiteit hoe verhalen in de media betekenisvol kunnen zijn en ons kunnen inspireren. De Leeuw: ‘Als kind keek ik altijd Home Alone. Het is heel leuk om dit nu samen met mijn kinderen te kijken.’
Het samen kijken van kerstfilms heeft alles te maken met nostalgie, legt ze uit: ‘Nostalgie is een verbindende emotie, passend bij de kerstperiode. Door een bepaalde film te kijken die je als kind ook keek, haal je goede herinneringen op van vroeger. En maak je samen weer nieuwe herinneringen.’
![Home Alone kijken met kerst blijft dé traditie, maar waarom worden we hier jaar in jaar uit weer blij van?](/sites/default/files/styles/column/public/2024-12/pexels-igorlufoto-14971920.jpg.webp?itok=dToRKlG8)
Voorspelbaar
Wolthuis: ‘De kracht van kerstfilms zit ook in de voorspelbaarheid. Juist aan het einde van het jaar zijn kerstfilms fijn om naar te kijken omdat je als kijker weet wat je kan verwachten. Kerstklassiekers komen uit Hollywood en dat zie je terug aan de verhaallijn. De film heeft altijd een happy ending. Vooraf is er een climax en een ontknoping. Er gaat altijd iets mis, maar je weet ook dat het wel weer goed komt. Die voorspelbare verhaalstructuur mét happy end geeft een comfortabele kijkervaring.’
De Leeuw: ‘Met Kerst kiezen mensen waarschijnlijk sneller voor feel good films. Vooral als je samen met anderen kijkt.’
Positieve gevoelens
Ook All You Need is Love speelt in op voorspelbaarheid, emotie en het idee dat kijkers samen zijn als ze het programma kijken. De Leeuw: ‘Geliefdes worden in het programma vlak voor de feestdagen herenigd. Als kijker kun je hierdoor ontroerd raken. Dat je zelfs tranen in je ogen krijgt en kippenvel. Je bent dan “ontroerd door liefde”.’
Deze emotie zorgt ervoor dat je zelf ook liefdevoller wordt. De Leeuw: ‘We geven onze kinderen of andere geliefden dan een extra knuffel of zeggen dat we van ze houden. Of allebei. Dus het zien van liefde leidt tot nog meer verbinding.’
Wolthuis: ‘Juist slechte kerstfilms zorgen voor positieve gevoelens. Zoals mijn voorbeeld: ik kom online samen met mijn vrienden die in andere landen wonen om gezamenlijk een slechte film te kijken. Doordat die film zó cliché is, ontstaat er verbinding. Elk jaar lachen we er zo hard om. Kerstfilms hoeven dus niet perse hele goede films te zijn om goede dingen op te leveren!’
Winterspecial
In de decembermaand brengt Radboud Recharge een reeks verhalen voor hoop in donkere dagen. De serie schetst met tips en inzichten nieuwe perspectieven op de soms knellende kersttradities, maakt ruimte voor hoopvol onderzoek, en laat een wetenschappelijk licht schijnen op de somber makende tijdingen in het nieuws.
![Kerstlichtjes op de campus](/sites/default/files/styles/content_full/public/2024-12/kerst-op-de-campus-2024-dva-3659.jpg.webp?itok=7dQ_bzyS)
Contactinformatie
- Organisatieonderdeel
- Behavioural Science Institute
- Gaat over persoon
- dr. J.M. Wolthuis (Josette) , dr. R.N.H. de Leeuw (Rebecca)
- Thema
- Gedrag, Media & Communicatie, Samenleving, Winterspecial