expeditie lerarenagenda
expeditie lerarenagenda

Expeditie lerarenagenda: aankomst op het uitzichtpunt

Na bijna 4 jaar komt een einde aan het Expeditie-onderzoek waarin werd onderzocht hoe adaptief vermogen er in het Nederlandse onderwijsveld uitziet. Met het eindrapport werpt het onderzoeksteam een blik in de toekomst, naar het leraarschap van morgen.

Vanuit de Radboud Docenten Academie maakte collega Amber Walraven deel uit van het Expeditieteam.

Centraal in het onderzoek staat de professionele kwaliteit van de leraar. Maar ‘de’ leraar bestaat niet meer: het leraarschap is veelzijdig en veelvormig. Leraren, schoolleiders, lerarenopleiders en beleidsmakers zoeken hun weg naar ‘verkiesbare toekomsten’ in deze veelvormigheid en veelzijdigheid en hebben hiervoor adaptief vermogen nodig.

Hoe gaan onderwijsprofessionals om met veranderingen die alle niveaus van het leraarschap raken? En hoe vinden ze balans tussen de noodzaak om te innoveren en de noodzaak om te blijven ‘produceren’, oftewel, ‘vernieuwen terwijl de winkel open blijft’?

Ontdekkingen en opbrengsten uit het onderzoek:

🚩 Een model van collectief adaptief vermogen met kenmerkende processen en factoren die van invloed zijn.
🚩 Bevindingen over de drie kernconcepten: collectief adaptief vermogen, systeem- en toekomstbewustzijn.
🚩 Belangrijke inzichten en gereedschappen voor de onderwijspraktijk om om te gaan met veranderingen.
🚩 Kristallisatie: een bijzondere onderzoeksbenadering die verbinding, participatie en dialoog tussen onderzoek en onderwijspraktijk voedt.

Lees hier het eindrapport met alle bevindingen van het onderzoek.

Het Expeditie-onderzoek heeft een exploratief karakter, is innovatief en doorkruist grenzen. Over de mogelijkheden van kristallisatie voor onderzoek naar complexe (beleids)vraagstukken verscheen recent een artikel in tijdschrift BeleidsonderzoekOnline.

Veel dank voor de bijzondere reis aan expeditieleden Ditte LockhorstBregje De VriesPatricia BrouwerWouter SchenkeAmber WalravenMonika LouwsLeonie MiddelbeekAnnemie Struyf en Ebbo Bulder.

Contactinformatie

Contactpersoon
dr. A. Walraven (Amber)
Organisatieonderdeel
Radboud Docenten Academie
Thema
Onderwijs