Brandpunt-TV uitzending (i.v.m. komende verkiezingenin 1972) over stemgedrag van vooral de jongeren, werkende jongeren met protestborden
Brandpunt-TV uitzending (i.v.m. komende verkiezingenin 1972) over stemgedrag van vooral de jongeren, werkende jongeren met protestborden

Hoe de media de democratie veranderden: van opvoeden tot meepraten

Opiniepeilingen, verkiezingsdebatten en straatinterviews met gewone burgers: met nog maar een paar weken tot 29 oktober pakken tv, radio en andere media weer groots uit voor de verkiezingen. Veel van deze nieuwe mediapraktijken zijn ontstaan tussen 1945 en 1980, blijkt uit het proefschrift ‘Burgers in beeld’ van Solange Ploeg. Ze promoveert op 4 november aan de Radboud Universiteit.

Ploeg onderzocht hoe nieuwe mediapraktijken en veranderingen in het medialandschap na de Tweede Wereldoorlog invloed hebben gehad op ideeën over democratie en politieke vertegenwoordiging. ‘Wat democratie betekent, staat niet per se vast. Dit verandert met de manier waarop we erover praten, schrijven en uitzenden,’ legt Ploeg uit. ‘Het is de uitkomst van een constante onderhandeling tussen politici, burgers en mediamakers.’ 

De burger opvoeden

Kort na de oorlog, toen televisie nog in de kinderschoenen stond, zagen omroepen het voornamelijk als hun taak om de burger politiek op te voeden. Ploeg: ‘Politieke programma’s gingen vooral over hoe het systeem werkte, met de omroep als leraar. Ruimte voor discussie was er eigenlijk niet. Als er al een minister een interview gaf, dan werd dat vooral als een gunst gepresenteerd: de politicus die bereid was om kortstondig enkele journalisten langs te laten komen in Den Haag, in plaats van lijsttrekkers die zoals nu dagelijks tv-studio's afreizen.’

Dat veranderde in de jaren zestig en zeventig. Onder druk van maatschappelijke veranderingen en nieuwe omroepen zoals de TROS, begonnen omroepen steeds meer te experimenteren met nieuwe programma’s en programma-elementen. Terwijl Nederland ontzuilde, moesten mediamakers zich onderscheiden met programma’s die de aandacht van de kijker trokken. Een element dat al gauw bleek aan te slaan? Gesprekken met en vragen van gewone burgers. Ploeg: ‘Dat de burger steeds meer in beeld kwam, vloeide ook voort uit hoe mediamakers dachten over de democratie. Burgerparticipatie in de politiek en responsiviteit van politici moesten volgens hen centraal staan.’ 

Opnamen van het VPRO-televisieprogramma Onder Vuur met Minister van Buitenlandse Zaken Joseph Luns, die wordt ondervraagd door R.J. Schmal, Ferry Hoogendijk en Geert van Tijn

Brandpunt

‘Programmamakers hadden ervaringen opgedaan in andere landen, bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk bij de BBC, en besloten onder meer om ook in Nederland publiek bij politieke discussieprogramma’s toe te laten. Dat was in eerste instantie een hele uitdaging. Het publiek was ontzettend verlegen en durfde geen kritische vragen te stellen aan politici. De programmamakers waren toen eigenlijk een beetje teleurgesteld.’

‘Langzaamaan begon het aan te slaan. In programma’s als Brandpunt uit die periode zie je hoe burgers steeds vaker centraal stonden, bijvoorbeeld in straatinterviews of doordat presentatoren de resultaten van opinieonderzoek aan politici voorlegden. En soms kwamen burgers wel heel direct aan het woord – zoals in een uitzending uit 1972 waarin werkende jongeren het debat over onderwijs overnamen van de politici in de studio, iets waar zowel de politici als de presentatoren zich geen raad mee wisten.’

Opiniepeilingen

Ook opinieonderzoek kreeg een nieuwe rol. Waar peilingen aanvankelijk vooral wetenschappelijk bedoeld waren, werden ze in de jaren zestig een vast onderdeel van de media in verkiezingstijd. ‘Peilingen werden gepresenteerd als de stem van het volk’, zegt Ploeg. ‘Maar ze zijn ook een vorm van politieke communicatie. Ze beïnvloeden hoe politici zich gedragen, welke thema’s aandacht krijgen, en hoe burgers zichzelf zien.’

Het zaadje voor moderne verslaggeving over de politiek werd dus ruim zestig jaar geleden al geplant. Toch is nog altijd belangrijk dat we ons goed beseffen welke rol de media spelen in hoe we denken over de democratie. ‘Achter elk programma, elk verkiezingsdebat, zitten keuzes van de mediamakers. Een opiniepeiling, een straatinterview of een vraag uit het publiek tijdens een televisiedebat: het heeft allemaal invloed op hoe wij als burgers de politiek en onze democratie begrijpen.’

Literatuurverwijzing

Foto bovenin: Brandpunt verkiezingsspecial (13 november 1972). Rob Mieremet/Anefo, Nationaal Archief 2.24.01.05, bestanddeelnummer 926-0212.

Foto halverwege: Opnamen van het VPRO-televisieprogramma Onder Vuur met Minister van Buitenlandse Zaken Joseph Luns, die wordt ondervraagd door R.J. Schmal, Ferry Hoogendijk en Geert van Tijn (7 februari 1962). Fotograaf onbekend/Anefo, Nationaal Archief 2.24.01.05, bestanddeelnummer 913-4994.

Contactinformatie

Meer weten? Neem contact op met Solange Ploeg of Persvoorlichting & Wetenschapscommunicatie via 024 361 6000 of media [at] ru.nl (media[at]ru[dot]nl). 

Thema
Actualiteiten, Media & Communicatie, Politiek