Vrouw met hoofd in een kom
Vrouw met hoofd in een kom

Hulp voor ondernemers met koudwatervrees voor Artificial Intelligence

Hoewel veelbesproken in kringen van ondernemers, blijft Artificial Intelligence in de wereld van het MKB nog een ver-van-mijn-bed-show. Dit zegt Dirk van Schaijk, Manager MKB Datalab-Oost @Radboud Universiteit. Een nieuwe masterclass wil ondernemers afhelpen van hun koudwatervrees. Want slimme omgang met data is volgens hem de sleutel voor ondernemerssucces.

Waarom zoveel koudwatervrees? Dirk van Schaijk, bij Radboud AI verantwoordelijk voor de contacten met het MKB, zoekt een verklaring in de vaak negatieve beeldvorming in de media. ‘Die versterken de angst voor het onbekende.’ Hij wijst op de ‘deep fakes’ die aanleiding geven tot fraude, de door algoritmes veroorzaakte maatschappelijke schade, zoals in de toeslagenaffaire, én op de gezichtsherkenning die soms wordt misbruikt door autoritaire regimes. Wat volgens hem ook niet helpt, is het energieverbruik. ‘Een AI-tool als ChatGPT verbruikt vele malen meer energie dan een eenvoudige Google-zoekopdracht.’

Van Schaijk pareert de terughoudendheid die zulke beeldvorming oproept bij ondernemers met een waslijst aan voordelen. Hij verwijst naar onderzoek dat aantoont dat één op de vijf MKB’ers die AI toepast, wekelijks gemiddeld twaalf uur tijd bespaart. Er zijn inmiddels meer dan 12.000 AI-tools op de markt die claimen meer dan 16.000 bedrijfsprocessen te kunnen automatiseren, aldus Van Schaijk. ‘Dat gaat van administratie en klantenservice tot voorraadbeheer. We beschikken inmiddels over meer data en rekenkracht dan ooit, met eindeloze mogelijkheden om bedrijfsresultaten te verbeteren.’

Dirk van Schaijk

Geen wondermiddel

Van Schaijk signaleert een taak voor de universiteit om organisaties te ondersteunen in hun digitale transitie, juist omdat menig MKB’er niet de middelen of kennis in huis heeft om met AI te experimenteren. Met een reeks vragen wijst hij de weg naar ‘datavolwassenheid’: wat voor types data heb je beschikbaar? (klantgegevens, financiële gegevens, marktgegevens), welke bedrijfsprocessen kosten veel tijd? Hoe kan je met de data die je nu verzamelt meer doen? En welke externe databronnen kunnen waarde toevoegen? 

Daarmee is niet gezegd dat AI een wondermiddel is, waarschuwt Van Schaijk. ‘Het is een tool om specifieke bedrijfsdoelen te bereiken, geen doel op zich. Maar als je goed voorbereid bent en je data goed op orde hebt, kan AI een sleutelrol spelen in het succes van je onderneming.’

Voor wie kennis wil opdoen over verantwoord AI-gebruik binnen de eigen organisatie organiseert de Radboud Universiteit in samenwerking met MKB Datalab-Oost de masterclass AI for Business op donderdagavond 31 oktober. Informatie en inschrijven (tot uiterlijk 17 oktober) via deze link.

Foto via Freepik

Contactinformatie

Thema
Economie, Kunstmatige intelligentie