Waarom zoveel koudwatervrees? Dirk van Schaijk, bij Radboud AI verantwoordelijk voor de contacten met het MKB, zoekt een verklaring in de vaak negatieve beeldvorming in de media. ‘Die versterken de angst voor het onbekende.’ Hij wijst op de ‘deep fakes’ die aanleiding geven tot fraude, de door algoritmes veroorzaakte maatschappelijke schade, zoals in de toeslagenaffaire, én op de gezichtsherkenning die soms wordt misbruikt door autoritaire regimes. Wat volgens hem ook niet helpt, is het energieverbruik. ‘Een AI-tool als ChatGPT verbruikt vele malen meer energie dan een eenvoudige Google-zoekopdracht.’
Van Schaijk pareert de terughoudendheid die zulke beeldvorming oproept bij ondernemers met een waslijst aan voordelen. Hij verwijst naar onderzoek dat aantoont dat één op de vijf MKB’ers die AI toepast, wekelijks gemiddeld twaalf uur tijd bespaart. Er zijn inmiddels meer dan 12.000 AI-tools op de markt die claimen meer dan 16.000 bedrijfsprocessen te kunnen automatiseren, aldus Van Schaijk. ‘Dat gaat van administratie en klantenservice tot voorraadbeheer. We beschikken inmiddels over meer data en rekenkracht dan ooit, met eindeloze mogelijkheden om bedrijfsresultaten te verbeteren.’