Elk jaar kiest Falling Walls, een platform voor onderzoekspromotie, wetenschapsprojecten die 'de volgende muren in wetenschap en samenleving willen afbreken' in acht verschillende categorieën. In de categorie wetenschapsbetrokkenheid was Kletskoppen een van de twintig winnaars, gekozen uit 207 inzendingen variërend van projecten met innovatieve ideeën over vaccinbetrokkenheid en oplossingen voor duurzame ontwikkelingsdoelen voor studenten, tot hoe burgers kunnen helpen bij het monitoren van grond en water. De winnaars ontvangen een reisbeurs en een ticket voor de Falling Walls Science Summit 2023, waar ze kans maken om de Falling Walls wetenschapsdoorbraak van het jaar 2023 te worden in hun respectievelijke categorie.
Kletskoppen organiseert activiteiten voor kinderen met diverse achtergronden om hun plezier van taal te vergroten, hun kijk op de wetenschap te verbreden en hun eigen (meertalige) kennis te waarderen. De activiteiten bestaan uit festivals in bibliotheken en buurthuizen en lessen op scholen over 'wetenschapper zijn' aan de hand van taalwetenschap. Dr. Sharon Unsworth, universitair hoofddocent bij het Centre for Language Studies, is wetenschappelijk directeur van het project. "Het beeld dat kinderen van wetenschap hebben, wordt bijna uitsluitend gevormd door de 'harde' wetenschappen en het idee dat taal het onderwerp van wetenschappelijk onderzoek kan zijn, is een vreemd concept." Unsworth legt uit dat Kletskoppen daarom zo belangrijk is: het laat zien dat taal niet zo eenvoudig is als mensen aannemen, en vaak interessanter en leuker dan veel kinderen denken. "Wetenschap is niet alleen iets voor mensen in een labjas met een microscoop, telescoop of stethoscoop."
Unsworth benadrukt dat Kletskoppen een echte teamprestatie is. Het programma is namelijk gestart als een samenwerking tussen de Radboud Universiteit en het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek. Naast Unsworth bestaat het Kletskoppenteam uit projectleider Pim Franssen, een wetenschappelijk team, een programma & productieteam en een adviesraad. Tot de externe partners behoren Bibliotheek Gelderland Zuid, Bibliotheek Transvaal/Den Haag en IMC Weekendschool.
Unsworth beaamt dat het project tot levendige reacties kan leiden. "Ik heb veel interessante en leuke interacties gehad met kinderen en hun families tijdens Kletskoppen," zegt Unsworth, "maar ik denk dat mijn favoriete tijdens een les was die ik gaf over tweetaligheid op een school in Limburg." Een van de kinderen, die pas een jaar in Nederland was, was ontzettend enthousiast. Hij stak zijn hand op om alle vragen te beantwoorden en nam de leiding over zijn klasgenootjes. Unsworth: "De lerares vertelde me achteraf dat deze jongen meestal erg stil was en dat ze hem nog nooit zo betrokken had gezien. We hebben soortgelijke ervaringen gehad op andere scholen. Dit laat zien dat het juist voor meertalige kinderen zeer effectief kan zijn om hen bij taalwetenschap te betrekken als ze hun eigen taalkundige expertise kunnen laten zien." Dit niveau van betrokkenheid is waarschijnlijk wat Kletskoppen de prijs heeft opgeleverd. Falling Walls maakt hun wetenschappelijke betrokkenheid doorbraak van het jaar 2023 bekend op hun Science Summit van 7 tot 9 november.