Nijmeegse hoogleraar en priester Titus Brandsma heilig verklaard
Nijmeegse hoogleraar en priester Titus Brandsma heilig verklaard

Nieuwe biografie over Titus Brandsma: ‘Hij was veel meer dan een heilige’

‘Een rusteloos activist die zijn hoogleraarschap heeft verwaarloosd.’ De oordelen over Titus Brandsma waren al bij zijn benoeming tot hoogleraar in 1923 soms ronduit negatief. Mede door zijn verzet in de oorlog verwierf hij weliswaar een onweersproken faam als held en heilige, maar die reputatie is volgens onderzoeker Inigo Bocken te beperkt. In een nieuwe ‘intellectuele biografie’ kantelt hij het beeld over Titus. ‘In zijn waardering als wetenschapper wordt hem tekort gedaan.’

Na drie algemene biografieën over Titus, bent u de eerste die hem recht doet als geleerde. Waarom bleef die kwaliteit zolang onderbelicht?

‘Het bijzondere van Titus is dat zijn levensverhaal tot op de dag van vandaag zoveel mensen weet aan te spreken, met name omdat in dit verhaal zijn heldhaftigheid als verzetsheld zo centraal staat. In zijn rol als journalistiek voorman nam hij inderdaad een heldhaftige rol, in zijn verzet tegen de NSB-advertenties in de katholieke pers, wat hij uiteindelijk in 1942 met de dood moest bekopen in concentratiekamp Dachau. In de vijf jaar dat ik aan deze biografie heb gewerkt, ben ik opnieuw getroffen door de onvoorstelbare inzet die Titus op tal van gebieden heeft getoond, als journalist, bouwmeester van kloosters, oprichter van scholen of als begunstiger van de kunsten en als belangenbehartiger van de Friese taal en cultuur. En dit is nog maar een greep. Ik dacht vooraf al: daar moet een consistente gedachte onder zitten, ik voelde intuïtief aan dat in Titus ook een intellectueel profiel schuil gaat. En dat profiel is niet zo gemakkelijk te schetsen, omdat je die rode draad moet zien te ontwarren in tal van versnipperde bronnen, collegedictaten, krantenartikelen, lezingen, brieven en getuigenissen. Hij is niet de filosoof die een consistent denksysteem heeft nagelaten, zoals Heidegger.’

Inigo Bocken

Maar ook uit uw biografie rijst dit denksysteem niet direct op. Hoe zou u dit systeem willen omschrijven?

‘Klopt, het systeem moet je door het boek heen lezen, een biografie als genre leent zich niet goed voor een filosofisch systeem. Ik denk erover na om als vervolg een boek te schrijven, om het denken van Titus in samenhang te duiden. In een paar zinnen: Titus baseert zich op de katholieke sociale leer, waarin hij de bemiddeling zoekt tussen het goddelijke in ieder mens, en diens concrete inzet voor de gemeenschap en samenleving. Contemplatie in actie, gebed in dienstbaarheid.’ 

Titus had eigenlijk een leerstoel Marialogie gewild, lezen we in uw biografie. Die kwam er niet. Is er opnieuw reden zo’n leerstoel te bepleiten?

‘In die leerstoel kwam voor Titus alles samen. Maria was voor hem een van de voornaamste bronnen voor zijn geloof, dat voor hem toont dat het goddelijke in ons leeft, en dat het onze inzet is het goddelijke geboren te laten worden en je te verbinden met de mensen om je heen, met wat je kunt doen voor de samenleving. Voor Brandsma was interessant dat de Maria-devotie van onderop kwam, van de mensen zelf, en niet werd opgelegd als klerikaal systeem. Gedrevenheid alleen door een systeem of ideologie is precies waar Titus zich tegen keerde. De gedrevenheid is alleen waardevol indien ze van binnenuit komt. Daarom was Titus gekant tegen ideologieën, van welke kant ook, vaak alleen nog met geweld op te leggen. Dat maakte hem tot een tegenstander van het nationaalsocialisme. Voor Titus was ook daarom Maria zo belangrijk, als tegenwicht van de opgelegde idealen. Ze bood hem de inspiratie om in verzet te komen. In zijn handelen was hij eerder pedagoog dan filosoof. Al zijn journalistieke arbeid was ook om te verkondigen, ook daarom zijn inzet voor scholen en bibliotheken. Zijn Mariaal perspectief is om de mens te zien als een vat vol mogelijkheden, als een gestalte dat kan leren. Die inzet is onverminderd actueel. Wat mij betreft is er nog altijd ruimte voor zo’n leerstoel Marialogie.’

Toch kwam Titus pas laat in verzet tegen de nationaalsocialistische terreur, lezen we ook bij u. Hoe verklaart u dat?

‘Omdat Titus als eerste naar de mensen luistert. Hij wil achterhalen wat de grond is van mensen om zich bij de NSB aan te sluiten, waarom ze gefascineerd raken door het fascisme. Pas als duidelijk is dat de beleden ideologie los staat van een eigen vonk, en alleen opgelegd is geworden met fanatieke propaganda en geweld, is het begrip voor Titus voorbij. En dan komt hij ertegen ook echt in actie, zo heeft hij ons voorgeleefd.’

Titus heeft zelf veel Heiligenlevens beschreven, onder wie over Petrus Canisius. Daarin wijst hij op het gevaar dat de heilige in zo’n overdadig werkzaam leven zichzelf kan verliezen. U dacht even dat deze woorden op Titus zelf betrekking hebben. Is hij zichzelf verloren?

‘Nee, en Titus heeft niet willen zeggen dat dit voor Petrus Canisius geldt, hij wijst alleen op het gevaar dat je in de actie het zoeken naar het godsbeeld in jezelf kwijt kunt raken. Ik meen dat dit ook niet voor Titus geldt. Daarvoor is zijn denken, en al wat eruit voortkwam, veel te consistent. Tot in zijn brieven uit de gevangenis in Scheveningen, zijn eerste halte na zijn arrestatie in 1942, uit en verklaart hij zijn bekommernis voor de mens. In zijn volgende halte, het strafkamp in Amersfoort, zijn er de getuigenissen over de grote meelevendheid en eruditie die Titus aan de dag heeft gelegd. Ook uiterst verzwakt, wist hij uit zijn eigen lijden de woorden te putten om zijn omstanders hoop en bemoediging te blijven bieden.’

Heiligverklaring Titus Brandsma 2022

In 2022 werd Titus door Rome Heiligverklaard. U was daar zelf bij, maar blijft daar in uw biografie uiterst terughoudend over. Anderhalve pagina op een boek van 635 bladzijdes. Bent u verlegen met die Heiligverklaring?

‘Ik denk dat je het daarin wel moet zoeken. Achteraf bezien had ik die episode wel wat meer aandacht mogen geven. Ik ben denk ik te beducht gebleven voor de kritiek die al bij aanvang van dit project tot mij kwam: “Maak van dit boek geen hagiografie.” Titus als een heilige neerzetten heeft dan inderdaad iets hagiografisch, en het was mij dus niet om heldenmoed en heiligheid te doen, maar om zijn intellectuele bagage. Maar eigenlijk heeft het bezwaar van een hagiografie mij altijd gestoord. Het was niet mijn inzet die te schrijven, maar als een leven zoals van Titus zich dusdanig voorbeeldig ontplooit, en ik schrijf dat zo op, noem dan deze biografie gerust een hagiografie. Gaande het project heb ik wel eens geroepen: “Titus is echt een heilige!”

Denken voor gods aangezicht focus

Inigo Bocken is als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Titus Brandsma Instituut van de Radboud Universiteit | Het boek Denker voor Gods aangezicht. Titus Brandsma, een intellectuele biografie verschijnt op 15 mei, de dag van zijn heiligverklaring in 2022, die vanaf dit jaar door de universiteit wordt gevierd als Titusdag | Uitgeverij Boom

Op Titusdag wordt nog een tweede boek gelanceerd: Zo verborgen is God niet, een bloemlezing uit het werk van Titus, samengesteld en ingeleid door Peter Nissen, emeritus-hoogleraar Vergelijkende godsdienstwetenschap aan de Radboud Universiteit | Uitgeverij Boom 

Zo verborgen is God niet | Boom

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Titus Brandsma Instituut
Thema
Geschiedenis, Radboud toen en nu, Religie