Leerling in klas op middelbare school
Leerling in klas op middelbare school

Nieuwe publicatie gericht op onderwijsdifferentiatie in het voortgezet onderwijs

Onderwijsonderzoeker en lerarenopleider Lieke Jager heeft samen met Edie Denessen, Toon Cillesen en Paulien Meijer het artikel "Instructional differentiation in secondary education: Teachers’ actions and reasoning" gepubliceerd in het internationale tijdschrift Teaching and Teacher Education.

Het artikel "Instructional differentiation in secondary education: Teachers’ actions and reasoning" van Lieke Jager, Eddie Denessen, Toon Cillessen en Paulien Meijer is gepubliceerd in het internationale tijdschrift Teaching and Teacher Education. Hierin laten zij zien hoe complex en veelzijdig differentiatie in het voortgezet onderwijs is. Hun onderzoek toont aan dat docenten tegelijkertijd verschillende instructie-elementen aanpassen aan diverse leerbehoeften en onderwijsdoelen. Dat vraagt verschillende afwegingen van leraren. Dit onderstreept hoe belangrijk het is om niet alleen differentiatie in de praktijk te onderzoeken, maar ook de denkprocessen erachter. Met dit onderzoek dragen zij bij aan een beter begrip van differentiatie, en daarmee aan de kwaliteit van het onderwijs.

Abstract:

Instructional differentiation is a complex teaching approach in which teachers make instructional adaptations in response to their students' diverse learner characteristics. To better understand the complexity of this approach we explored the reasoning of seven secondary school teachers who regularly realized and valued instructional differentiation. Teachers' instructional differentiation strategies and its underlying reasoning were analysed. Results showed that teachers’ differentiation strategies were multifaceted, including simultaneous adaptations of several instructional elements to various learner characteristics in relation to multiple educational purposes. This study highlights the importance of addressing the complexity of reasoning that underlies instructional differentiation in research and practice.

Lees de volledige publicatie op Sciencedirect.com

Literatuurverwijzing

Jager, L., Denessen, E., Cillessen, A., & Meijer, P.C. (2025). Instructional differentiation in secondary education: Teachers’ actions and reasoning. Teaching and Teacher Education. https://doi.org/10.1016/j.tate.2025.105009