Dit nieuwe artikel gaat in op teacher leadership van ervaren leraren in het voortgezet onderwijs. De onderzoekers vonden in deze interviewstudie drie patronen van hoe teacher leadership eruit kan zien:
- 'empowered teachers leaders' (waarbij de school context versterkend werkt op het initiatief van de teacher leaders, en er gewenste impact is, zowel op het niveau van onderwijs als op de teacher leader zelf);
- 'struggling teacher leaders' (waarbij teacher leaders gemotiveerd zijn om impact te hebben, maar tegen gebrek aan ruimte en duidelijkheid in de school aanlopen, de impact is daarbij wisselend);
- 'demotivated teacher leaders' (waarbij de school context als belemmerend wordt ervaren, en negatieve impact veroorzaakt bij de teacher leaders, bijvoorbeeld in demotivatie en frustratie).
Harmen Schaap over het artikel: Waar ik heel blij mee ben (hoe gek dat ook klinkt gezien een deel van de resultaten): we hebben inzicht gekregen in hoe teacher leadership er in de praktijk uit kan zien, waar dat goed gaat, maar ook waar dat schuurt. Die realistische blik ontbreekt nogal eens in literatuur over teacher leadership. De drie patronen die we hebben geïdentificeerd kunnen als kader dienen om het kritische gesprek in scholen te voeren over het waarom, wat en hoe van teacher leadership. En dat is directe winst.
De Engelstalige samenvatting:
Increasingly, teachers are acknowledged as crucial actors whose informal leadership is essential for educational quality. This study aims to better understand teacher leadership in secondary schools, by exploring its intensity, context, impact, and the interaction between them. Semistructured interviews with 16 informal teacher leaders in secondary education in the Netherlands are conducted. The results show that teacher leaders use different intensities, that school contexts both reinforced and hindered teacher leadership, and that the impact varied among teacher leaders. We identified three patterns of teacher leadership: (a) empowered teacher leaders in reinforcing contexts with positive/desirable impact; (b) demotivated struggling teacher leaders in hindering contexts with negative/undesirable impact; and (c) struggling teacher leaders with high motivation but in hindering contexts and with mixed impact. We conclude that teacher leadership does not automatically lead to positive outcomes (such as motivation, school development, and improved classroom practices) but can also result in negative consequences (such as demotivation). We suggest opening up the dialogue in schools with colleagues and school principals about teacher leadership using the three identified patterns as a starting point.