Vrouw leest boek in bibliotheek
Vrouw leest boek in bibliotheek

Online challenges leiden tot meer lezen

Tieners die deelnemen aan online reading challenges gaan daardoor meer lezen, blijkt uit nieuw onderzoek van Jeroen Dera, universitair hoofddocent Nederlandse letterkunde. Dera interviewde twintig adolescenten (15-20 jaar) die in hun vrije tijd bijhouden welke boeken zij lezen op de websites Goodreads of The StoryGraph. Op die platforms kun je deelnemen aan een zogenaamde reading challenge, waarbij je kunt instellen hoeveel boeken je wilt lezen in het lopende jaar.

Vele miljoenen lezers doen aan zulke challenges mee, maar nooit eerder werd er wetenschappelijk onderzoek naar het fenomeen gedaan. Dera, die gespecialiseerd is in literatuuronderwijs en de leescultuur van jongeren, raakte erdoor gefascineerd omdat een groeiend aantal tieners aan het verschijnsel deelneemt. De jongeren die hij voor zijn onderzoek interviewde, gaven massaal aan dat ze dankzij de challenge meer lazen dan ze normaal gesproken deden. 'Dat betekent dat reading challenges voor leesbevorderingsinstanties, maar ook voor het onderwijs, serieuze kansen bieden,' legt Dera uit. 'De deelnemende tieners gaven bijvoorbeeld aan dat ze op onbewaakte momenten vaker naar een boek grepen en dat ze sterker gemotiveerd waren om door te lezen. Opvallend was ook dat een groot deel van de geïnterviewden uitgesproken sociale herinneringen aan de challenge heeft, van gespreksstof op een feestje tot het maken van nieuwe vrienden.'

In tijden van ontlezing zijn Dera's resultaten ongetwijfeld een lichtpunt. Toch legt het onderzoek ook enkele valkuilen van de challenges bloot. Dera: 'Je ziet dat adolescenten die al graag lezen, dat dankzij de challenge nog vaker gaan doen. Maar in de interviews komt ook regelmatig terug dat jongeren hun leesgewoonten aanpassen om hun target te kunnen halen. Sommige deelnemers gaan bijvoorbeeld bewust dunnere of gemakkelijke boeken lezen, zodat ze weer een titel kunnen afvinken. Of ze lezen haastiger uit angst om de challenge niet te halen. In tijden van afnemende leesvaardigheid is dat wel een schaduwzijde van dit fenomeen.'

Het artikel verscheen in het tijdschrift Literacy en is hier te lezen.

Contactinformatie

Gaat over persoon
dr. J.J.M. Dera (Jeroen)
Thema
Kunst & Cultuur, Taal