Reductie
Je zou kunnen zeggen: dit soort abjecte denkbeelden als deze kinderboeken unverfroren vertolken, hebben we tegenwoordig niet meer. Het is voltooid verleden tijd. Maar Kommers denkt daar anders over: deze boeken fungeren juist als spiegel van ons vijanddenken. “Het zou naïef zijn om te denken dat dat in onze tijd niet meer voorkomt. Een schrijnend voorbeeld zien we in de VS, met Trump cs. Daar wordt een vijandbeeld gecreëerd: buitenlanders die jouw huisdieren opeten en andere waanzinnige ideeën.”
Dat is niet wezenlijk anders dan de beeldvorming van zwarte mensen en Roma en Sinti in oude kinderboeken: “De reductie en vernedering van de ander is typerend voor deze boeken, maar óók voor de hedendaagse beeldvorming. We reduceren de ander tot enkele vermeende kenmerken die ons aanzetten tot actie tegen die ander. De bedoeling van die beelden is om die ander op afstand te houden en de eigen superioriteit te onderstrepen.”
Bovendien, door Black Live Matter mogen we ons steeds bewuster worden van institutioneel racisme, de hedendaagse beelden rondom Roma en Sinti verschillen niet zo bar veel van die uit de oude kinderboeken. “In Oost-Europa worden ze nog steeds zwaar gediscrimineerd, ondanks investeringen van de Europese Unie om hun lot te verbeteren. Maar ook Nederland wil liever af van ‘zigeunerkampen’. Onlangs heeft de Vereniging Roma, Sinti en Reizigers nog een rechtszaak aangespannen, en gewonnen, tegen de gemeente Den Haag wegens discriminatie.” En op internet worden stereotiepe vijandbeelden gewoon voortgezet.
Kommers stelt dan ook dat dit culturele erfgoed het bestuderen waard is, omdat het aanzet tot kritische reflectie over onszelf. “Wij als witte westerlingen denken dat we de wijsheid in pacht hebben en zijn vanuit de koloniale tijd zo gewend om te bepalen wat goed is voor de mensheid dat we blind zijn voor onze eigen beelden.” Die koloniale gedachte speelt nog steeds een rol. “Zo valt op dat bij berichtgeving in bijvoorbeeld het NOS-journaal regelmatig gesproken wordt van ‘de hele wereld’, waarmee men in feite de westerse wereld bedoelt.”
Dus ja, je kunt deze kinderboeken wegzetten als volkomen belachelijk. “Maar hoe zijn wij zelf? Wij kunnen er nu lachen, maar hoe lacht men over honderd jaar over ons en onze denkbeelden? Dat speelt voortdurend door mijn hoofd als ik die boeken lees.”