Met zijn Cijfferinghe (1604) schreef Willem Bartjens de eerste rekendidactiek van ons land. Biedt zijn aanpak soelaas nu jongeren steeds slechter worden in rekenen? Nee, zegt vakdidacticus Tim van Lier. “Leerlingen van nu hebben andere rekenvaardigheden nodig dan in de tijd van Bartjens.” Maar hij heeft wel veel waardering voor zijn verre voorganger.
Tekst: Bea Ros
Willem Bartjens was een schoolmeester. En hij wilde dat kinderen goed leerden rekenen. In een tijd waarin van leerplicht en lerarenopleidingen nog geen sprake was, laat staan van landelijke kerndoelen of referentieniveaus voor rekenen, stond hij stil bij hoe je leerlingen goed kunt leren rekenen. In zijn boek De Cijfferinghe van Mr. Willem Bartjens beschreef hij de systematiek achter rekenbewerkingen als optellen, aftrekken en machtsverheffen plus bijbehorende oefeningen. Het boek werd razend populair en beleefde tot en met de 19e eeuw herdruk na herdruk. ‘Rekenen volgens Bartjens’ werd een staande uitdrukking en het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging van Ontwikkeling van Reken-Wiskunde Onderwijs heet Volgens Bartjens.