Studie ontdekt twee vaardigheden in de hersenen om andere mensen te begrijpen

De hersenen bevatten twee algemene vaardigheden om je door de sociale wereld heen te bewegen. Dit kwam naar voren in een onderzoek naar de resultaten van hersenactivatie van in totaal 4207 gezonde volwassenen, gepubliceerd in Psychological Bulletin op 5 November.

Een van die vaardigheden is meer op gevoelens gebaseerd en stelt ons in staat de emoties van anderen te ‘delen’. De andere vaardigheid, die meer op denken is gebaseerd, stelt ons in staat ons de omstandigheden van de ander in te beelden en te beredeneren wat die persoon denkt. Dit werd aan het licht gebracht door een nieuwe studie waarin hersenactivatie gemeten met functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI) van duizenden proefpersonen in honderden verschillende studies met elkaar werd vergeleken. Beide vaardigheden werden in verband gebracht met een ander netwerk van gebieden, wat gedistribueerde verwerking langs andere delen van de hersenen mogelijk maakt.

Een belangrijke nieuwe bevinding van de studie is dat het oplossen van veel van deze sociale problemen een combinatie van deze twee vaardigheden vereisen. Het lijkt erop dat op beide manieren naar andere mensen kijken, op basis van gevoel en denken, en het vinden van de juiste balans in de vorming van je oordeel, belangrijke factoren zijn die mensen tot goede socializers maken. Met behulp van deze nieuwe inzichten kunnen nieuwe methoden worden ontwikkeld om mensen te testen en trainen in het begrijpen van anderen.

Belangrijke hindernis

In de afgelopen twintig jaar hebben duizenden studies geprobeerd om sociale vaardigheden vast te leggen, en zijn er allerlei ingenieuze manieren bedacht om de basis ervan in het menselijke brein te ontdekken. Tot op heden is de belangrijkste uitdaging voor wetenschappers om al deze verschillende bevindingen bij te houden en te integreren. Een grote hindernis voor onderzoekers is dat mensen een opmerkelijk divers scala aan sociale problemen kunnen oplossen die vaak in een gedetailleerde context zijn ingebed.

Sociale vaardigheden bevinden zich in een spectrum dat zich uitstrekt van het zien van iemands gezicht en onmiddellijk aanvoelen hoe die persoon zich voelt tot het begrijpen van het grappige verhaal over die nieuwe collega die dacht dat zijn baas zomaar een willekeurige collega was. Hoe meer we hierover weten, des te beter we deze informatie kunnen gebruiken in de opvoeding en des te beter we bijvoorbeeld mensen kunnen helpen relaties te onderhouden.

Publicatie

Schurz, M., Radua, J., Tholen, M. G., Maliske, L., Margulies, D. S., Mars, R. B., . . . Kanske, P. (2020). Toward a hierarchical model of social cognition: A neuroimaging meta-analysis and integrative review of empathy and theory of mind. Psychological Bulletin. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/bul0000303

Meer informatie? Contact

  • Matthias Schurz, m.schurz [at] donders.ru.nlclass="externLink", 024-362 02 85
  • Rogier Mars, r.mars@donders,ru.nl,  024-361 6068
  • Wetenschapscommunicatie, Radboud Universiteit, media [at] ru.nlclass="externLink", 024-361 60 00

Aan deze website wordt nog gewerkt. Meer informatie: 'een nieuwe website'.