Herm Joosten
Herm Joosten

Van medische klacht naar juridische claim: hoe voorkom je escalatie?

Steeds vaker krijgen ziekenhuizen te maken met medische klachten die uitmonden in juridische claims. Herm Joosten, onderzoeker en universitair docent Marketing, geeft aan dat het niet zozeer komt doordat ziekenhuizen meer fouten maken, maar doordat patiënten assertiever worden en voor hun rechten opkomen. Studenten Lisa Laponder, Nazlican Hayirli en Anne Thijssen onderzochten, onder leiding van Herm Joosten en manager Kwaliteit en Veiligheid Paulien Ogink van de Sint Maartenskliniek, hoe je als organisatie kunt voorkomen dat een medische klacht een juridische claim wordt. Er is namelijk alle reden om escalatie te voorkomen, omdat een toename in klachten het medisch functioneren van artsen in de weg staat. Volgens Joosten schrijven artsen extra onderzoek voor om maar te voorkomen dat ze de verkeerde diagnose stellen, waarbij ze vervolgens de minst riskante behandeling kiezen in plaats van de beste.

Wil je meer weten over het onderzoek of het volledige artikel lezen? Neem contact op met Herm Joosten (herm.joosten [at] ru.nl (herm[dot]joosten[at]ru[dot]nl)) of bekijk het artikel hier (achter een betaalmuur): https://bit.ly/48vxgWd.

Interesse in de masterspecialisatie Marketing? Neem hier een kijkje (in het Engels): https://www.ru.nl/en/education/masters/marketing.