Vidi-beurzen voor negen Radboud-onderzoekers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft negen Nijmeegse onderzoekers - zes van de Radboud Universiteit en drie van het Radboudumc - een Vidi-financiering toegekend. Hiermee kunnen zij de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma (voorheen: de Vernieuwingsimpuls). In totaal dienden in deze Vidi-ronde 503 onderzoekers een ontvankelijk onderzoeksproject in voor financiering. Daarvan zijn er nu in totaal 81 gehonoreerd in Nederland. Elke onderzoeker ontvangt 800.000 euro.

Radboud Universiteit

Ruimtetijd op de allerkleinste schaal

Timothy Budd, Institute for Mathematics, Astrophysics and Particle Physics

Einsteins relativiteitstheorie en de kwantummechanica liggen met elkaar in de clinch als het aankomt op het beschrijven van de zwaartekracht op microscopische schaal. Dit project gaat onderzoeken of een fractale geometrie van de ruimtetijd op de allerkleinste schaal een oplossing biedt.

Volgen van door elektronen veroorzaakte schade in biomoleculen

Daniel Horke, Institute for Molecules and Materials

Een van de belangrijkste routes naar biologische schade door ioniserende straling is de interactie van lage-energie-elektronen met biologisch materiaal. Met behulp van een nieuwe experimentele benadering zal hij de schadevorming van reactanten via tussenproducten en producten met ultrasnelle tijdresolutie volgen en de onderliggende mechanismen en paden blootleggen.

Van theorie naar praktijk

Cynthia Kop, Institute for Computing and Information Sciences

Termherschrijven is een vakgebied binnen de logica dat veel gebruikt wordt in andere richtingen in de informatica. Helaas is het voor sommige toepassingen iets te theoretisch. De onderzoeker gaat daarom werken aan een uitbreiding van termherschrijven, zodat de vele theoretische resultaten beter gebruikt kunnen worden voor het analyseren van computerprogramma’s.

Stop eiwitaggregatie in vloeibare druppels

Evan Spruijt, Institute for Molecules and Materials

Cellen zijn continu bezig om het aggregeren van eiwitten tegen te gaan. Ophoping van aggregaten kan lijden tot ziektes als Alzheimer en Parkinson. Kleine druppels die van nature in cellen voorkomen kunnen eiwitaggregatie verergeren. Spruijt ontwikkelt simpele model-druppels om dit te onderzoeken en om medicijnen te vinden die eiwitaggregatie tegengaan.

Kantelpunten in behandeltrajecten

Anna Lichtwarck-Aschoff, Behavioural Science Institute

Wanneer en waarom worden cliënten plotseling beter en zijn er sensitieve perioden waarin cliënten vatbaarder zijn voor interventies? Deze vragen tracht het onderzoek te beantwoorden om behandelaars in de praktijk te ondersteunen om op maat en op het juiste moment interventies te kunnen bieden aan individuele cliënten.

Islamitische religiositeit: vriend of vijand van democratie en emancipatie?

Niels Spierings, Radboud Social Cultural Research

Moslims in Europa alsook in Nederland zijn gemiddeld conservatiever en minder politiek betrokken dan niet-Moslims. Komt dat door hun religie (van moskeegang tot een persoonlijk band met Allah)? Dit onderzoek legt bloot hoe en wanneer aspecten van islam de politieke betrokkenheid en steun voor emancipatie verminderen of juist bevorderen.

Radboudumc

Het voorspellen van de longkanker immunotherapie-respons

Francesco Ciompi, Computational Pathology

Immunotherapie heeft recentelijk opzienbarende resultaten getoond bij de behandeling van longkanker. Helaas heeft slechts een deel van de patiënten baat bij deze belastende en dure behandeling. In dit project gaat Ciompi kunstmatige intelligentie inzetten om te voorspellen wie in aanmerking komt voor immunotherapie, om onnodige behandelingen, lijden en kosten te besparen.

Een nieuwe kijk op functioneel zicht: individuele verschillen in neurale plasticiteit en degeneratie

Koen Haak, Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour

Mensen met objectief vergelijkbaar zicht (bijv. gezichtsscherpte) kunnen sterk verschillen in hun functionele zicht (bijv. kunnen lezen of auto kunnen rijden). Haak onderzoekt of er individuele verschillen bestaan in hoe het brein compenseert en/of degenereert in patiënten met een oogziekte, en in hoeverre deze verschillen functioneel zicht voorspellen.

Lichamelijke training als chemotherapieversterker?

Laurien Buffart, Fysiologie

Lichamelijke training tijdens chemotherapie bevordert de kwaliteit van leven van patiënten, maar de klinische effecten zijn onbekend. Deze studie ontrafelt of training de chemotherapie behandeling voor patiënten met uitgezaaide darmkanker kan versterken. Buffart bestudeert welk trainingsprogramma het beste in staat is om aanpassingen in chemotherapiedoseringen te voorkomen door verminderde toxiciteit en versterkte mentale kracht. Daarnaast onderzoekt zij de effecten op het immuunsysteem.

NWO

In het online overzicht met toekenningen ronde 2019 staan de namen van alle laureaten en korte samenvattingen van hun onderzoeksprojecten (Nederlands en Engels).

Meer weten? Neem contact op met

Aan deze website wordt nog gewerkt. Meer informatie: 'een nieuwe website'.