Ad Poirters en Hans Kienhorst buigen zich over historische boeken Soeterbeeck
Ad Poirters en Hans Kienhorst buigen zich over historische boeken Soeterbeeck

Waarom boekhistoricus Ad Poirters juist graaft in versleten boeken: ‘Nee, het zijn geen ‘mooie’ boeken die zichzelf verkopen’

Voor vele mensen zijn het ‘slechts’ oude, versleten boeken. Waar ze zelfs op rommelmarkten aan voorbij zouden lopen, zonder ook maar een blik waardig te keuren. Te oud, incompleet, provisorisch gerepareerd en ook nog eens tot op de draad versleten. De Nijmeegse boekhistoricus Ad Poirters ziet juist de schoonheid ervan in: ‘Als onderzoeker kom je dichtbij de mensen die de boeken gebruikt hebben. Dichtbij de kloosterzusters van Soeterbeeck, in mijn geval.’

Hij weet het nog goed. Toen hij voor het eerst zelf een middeleeuws manuscript moest beschrijven volgens ‘de regelen der kunst’. Poirters: ‘Vijftien jaar geleden. Toen ik een mastercursus over de bibliotheek van Soeterbeeck volgde, met Hans Kienhorst als docent. Als je dan ineens zelf met dat materiaal aan de slag moet, raak je als student lichtelijk in paniek. Logisch ook, want het zijn historische boeken, met de grootste zorg bewaard in de Universiteitsbibliotheek. Als je één van die boeken dan echt vasthoudt, voel je: dit is bijzonder, uniek, kwetsbaar en natuurlijk waardevol.’

Blote handen

Inmiddels is Kienhorst niet meer zijn docent, maar al jaren zijn partner in crime (zie hieronder, fotograaf: Anton Houtappels). Beiden zijn ze in de ban van de Collectie Soeterbeeck. 

Ad Poirters en Hans Kienhorst buigen zich over historische boeken Soeterbeeck

Vrouwenklooster Soeterbeeck is gesticht in 1448. Zorgvuldig plozen Kienhorst en Poirters de 44 laatmiddeleeuwse handschriften en bijna 600 oude drukken uit die samen het oude gedeelte van de bibliotheek van Soeterbeeck uitmaakten. Poirters: ‘Met blote handen. Juist als je voorzichtig wilt zijn, gebruik je beter geen handschoentjes om de boeken te bestuderen. Nee, je moet je handen goed wassen en drogen. Het belangrijkste is dat ze niet vies en vochtig zijn. Dan kun je met een gerust hart met blote handen door de boeken bladeren. Dan voel je beter wat je doet.’

Boekenkast

Zuinig

Poirters: ‘Het aantal zusters dat er woonde, wisselde nogal. Maar zie hooguit zo’n twintig tot dertig zusters voor je. De oude boeken stonden vanaf 1958 op speciaal op maat gemaakte planken in drie boekenkasten in de bibliotheek. Grote boeken stonden bij elkaar, en de andere boekenwaren zo geordend dat de ruggen een rustige indruk maakten. Vanaf dat moment gold voor de zusters de regel: pak vrijelijk boeken uit de kasten, behalve uit de middelste drie. Daar staan oude, bijzondere boeken waar we zuinig op moeten zijn.’

De bibliotheek was een belangrijke plek waar de zusters vaak boeken uit de kasten haalden, vertelt Poirters. Maar dat was niet de enige locatie in het klooster waar boeken stonden. ‘Sommige  werden gebruikt om uit te zingen en te bidden in de kerk. Aan hoe versleten de boeken zijn, zie je hoeveel de zusters ze gebruikt hebben. Viel een boek van ellende uit elkaar? Dan nog zorgden ze er goed voor en naaiden ze het bij elkaar. In 1997 vertrokken de laatste zusters naar een kloosterbejaardenoord in Nuland. Enige jaren later werd de oude boekencollectie in bruikleen gegeven aan de Universiteitsbibliotheek in Nijmegen.’

'Ingeplakt en weer deels verwijderd plaatje van het kindje Jezus met doornenkroon in een gedrukt getijdenboek uit klooster Soeterbeeck. Volgend jaar te zien in Museum Krona.

Poirters vervolgt: ‘Bovendien kwamen de meeste zusters in vroeger eeuwen niet veel buiten. Alleen op het terrein rondom het klooster. Door te lezen, kwamen de vrouwen toch in contact met het leven buiten het klooster.’

Het grote boek

Door jarenlang alle oude boeken van Soeterbeeck te analyseren, lief en leed van de zusters te bestuderen en namen in boeken te herleiden naar bewoners van het klooster, heeft Poirters het gevoel dat hij die bewoners beter heeft leren kennen. 

Ook is er uit de samenwerking met Kienhorst een belangrijke publicatie voortgekomen, genaamd: Book Collections as Archaeological Sites. ‘702 pagina’s over het lijden en het gebruik van deze kloosterboeken. Vooral handig voor mensen met slapeloosheid of om naast de deur te leggen voor het geval er een inbreker binnenkomt,’ grapt Poirters. ‘Dit werk is in 2023 uitgegeven door een academische uitgever en kost meer dan 200 euro. Onbetaalbaar dus voor de particulier.’

Het was de wens van de onderzoekers om deze onderzoekersresultaten ook toegankelijk te maken voor een breed publiek. ‘Na de boekpresentatie  werden Hans en ik aangesproken door Wouter Prins, senior-conservator van Museum Krona in Uden. Hij stelde voor om ons verhaal van de zusters en hun boeken te vertellen in zijn museum.’ En dus nodigde Prins beide onderzoekers uit om hun onderzoek te vertalen naar een tentoonstelling voor iedereen. 

Geen schoonheidsprijs

Inmiddels is die tentoonstelling, Graven in boeken, er. Maar dat was – net als de totstandkoming van ‘het grote boek’  – een heel proces. ‘Alsof je een boek wilt verfilmen. Dan is de film ook weer heel anders dan het boek.’ Poirters denkt na: ‘Niet per se slechter, maar anders. Ook hier moesten we een boek vertalen naar een ander medium, in de hoop dat de boodschap net zo goed overkomt als in het boek zelf.’

En die vertaalslag ging ook niet bepaald van een leien dakje, want de boeken verdienen nu niet de schoonheidsprijs. ‘Hans en ik wilden natuurlijk de boeken laten zien, maar er was een praktisch bezwaar. We hadden nu eenmaal niet de luxe om de meest prachtige boeken in een vitrine te kunnen leggen. Nee, wij hadden te maken met kapotte en gebruikte boeken. We concludeerden al snel: een traditionele boekententoonstelling gaat het in ons geval niet worden.’

Fotograaf Anton Houtappels heeft de versleten boeken in detail op de gevoelige plaat gelegd. Zijn foto’s zijn op groot formaat te zien in Museum Krona. Door naar de foto’s te kijken, voel je soms de scheuren in het papier. 

‘Net als ons boek is de tentoonstelling opgezet als het werk van een archeoloog.de werkwijz. Hoe dieper een archeoloog graaft, hoe verder hij teruggaat in de tijd. Zo beleef je dat ook als je Graven in boeken bezoekt. De eerste zaal brengt je naar de jaren ’50. Een belangrijk jaar is 1958, want toen werd de bibliotheek in Soeterbeeck opnieuw ingericht. Hoe verder je doorloopt, hoe verder je teruggaat in de tijd. Tot in de 15e eeuw.’

Pensioen

Nu alle werkzaamheden voor de tentoonstelling zijn afgerond, komt er ook bijna een einde aan de samenwerking tussen Poirters en  Kienhorst. ‘Hans is inmiddels gepensioneerd. We maken nog één boek samen, over een zeventiende-eeuwse briefwisseling van zusters van Soeterbeeck met de bisschop van Den Bosch, en daarna is het afgelopen. Dat zal even wennen worden na jaren vele uren samen te hebben doorgebracht. We hebben ons allebei jarenlang verwonderd over het kapotte boek. En we zagen ondanks de ellendige staat altijd de schoonheid ervan in..’

Graven in boeken

Graven in boeken nodigt bezoekers uit om anders naar boeken te kijken: als objecten, als dragers van geleefde geschiedenis. De expositie is tot zondag 11 januari te bewonderen in Museum Krona en kan worden beschouwd als een ‘ode aan het kapotte boek’.   

Het project is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Universiteitsbibliotheek van de Radboud Universiteit, Stichting Kunstpatrimonium Soeterbeeck, het Titus Brandsma Instituut, fotograaf Anton Houtappels en Hans Kienhorst en Ad Poirters. 

Wil je twee tickets winnen voor de tentoonstelling? 

Museum Krona verloot twee keer twee tickets. Wat moet je doen? Mail naar recharge [at] ru.nl de reden waarom jij graag deze tentoonstelling wil bezoeken. De redactie neemt contact op met de winnaars. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. 

Wil je bijdragen aan het behoud van Collectie Soeterbeeck? Dat kan hier

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Radboud Erfgoed, Faculteit der Letteren
Gaat over persoon
dr. A.H. Poirters (Ad)
Thema
Kunst & Cultuur, Radboud toen en nu