Een adaptief leermiddel ter vervanging van feit-gebaseerde kennistoetsen. Het AI model achter het leermiddel analyseert of een leerling bepaalde feiten voldoende beheerst en biedt op het juiste moment passende oefeningen aan.
Adaptief leren en toetsen van kennis
- Looptijd
- 1 januari 2023 tot heden
- Projectleden
- dr. K. Brandes (Kim)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Hamvraag
Hoe kan slimme technologie ingezet worden voor het vervangen van kennistoetsen, door het kennisniveau en vergeetmoment vast te stellen tijdens leren in een adaptief leersysteem?
Leerlingen stampen vaak net voor een (kennis)toets en vergeten de stof daarna vaak weer. Deze minder optimale vorm van leren kan worden verbeterd door de stof vaker te herhalen en te oefenen. Maar wanneer is een goed moment om de stof te herhalen of te oefenen? Ook voor leraren zijn kennistoetsen sub- optimaal. Het kost veel tijd om te toetsen, zowel in de voorbereiding als bij het nakijken van toetsen. Het adaptieve leermiddel geeft aan wanneer een leerling een onderdeel van de stof beheerst, waardoor dit niet langer via een kennistoets getoetst hoeft te worden.
NOLAI is het nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs van Nederland, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Er is € 80 miljoen toegekend voor de periode 2022 tot 2032 om in tien jaar samen met scholen, bedrijven en wetenschappers prototypes te ontwikkelen en kennis te vergaren over AI in onderwijs. Ieder schooljaar starten ca tien nieuwe projecten verspreid over Nederland. Gemiddeld duurt een project drie jaar.
Meer weten?
Meer over dit co-creatieproject van NOLAI lees je in het NOLAI magazine AI in onderwijs 2023-2024.