De inzet van Augmented Reality (een vorm van Extended Reality) is een nuttige toevoeging aan het anatomie-onderwijs, omdat studenten minder cognitieve belasting ervaren. Ook zijn studenten meer gemotiveerd om met de stof aan de slag te gaan wanneer ze de kans krijgen om met deze nieuwe technieken te leren. Hoe kan XR verder worden toegepast in het anatomieonderwijs zodat het leerrendement én leerplezier voor geneeskundestudenten wordt geoptimaliseerd?
Binnen het anatomieonderwijs wordt Extended Reality al ingezet, bijvoorbeeld in de vorm van een app om anatomie mee te kunnen bestuderen. Studenten geven ook aan dat wanneer ze met Extended Reality studeren, ze minder cognitieve belasting ervaren en meer gemotiveerd zijn om met de stof te werken. Onderzoek heeft dit echter nog niet uitgewezen en het is dan ook nog onbekend wat het precieze effect van Extended Reality is op leeruitkomsten, motivatie en de cognitieve belasting.
Gewenste oplossing
Het doel van Dylan Henssen en Lucas Boer met dit voucherproject is dan ook om te onderzoeken wat voor effect XR heeft op die factoren om zo het anatomieonderwijs voor studenten Geneeskunde, Tandheelkunde, Biologie en Biomedische wetenschappen te verbeteren. Henssen en Boer willen bovendien met dit project de kennis over XR onder docenten vergroten, zodat de toepassing ervan in het onderwijs zal toenemen. Zij hopen hierbij op kruisbestuiving van kennis tussen de docenten van de verschillende vakgebieden, zowel binnen als buiten de medische faculteit.
Plan van aanpak
Lucas en Dylan zetten verschillende methoden in om te onderzoeken hoe Extended Reality kan worden ingezet in het onderwijs. Naast een literatuurstudie en interviews met de betrokkenen, voeren ze ook verschillende onderwijsexperimenten uit waarin het effect van Augmented Reality op het leerrendement en de cognitieve belasting bij studenten wordt gemeten. Een daarvan is een experiment waarmee wordt onderzocht of Augmented Reality niet alleen kan bijdragen aan een beter leerrendement, maar ook of het beter helpt voorbereiden op het traditionele snijzaalonderwijs. Daarnaast wordt met behulp van een mental rotation test, waarbij studenten zich moeten inbeelden hoe verschillende anatomische onderdelen er van verschillende kanten uitzien onderzocht of XR helpt bij een betere voorstelling van anatomie in 3D.