Centre Connecting Humans and Nature (CCHN) bestudeert de verbondenheid van mensen met de natuur in verschillende contexten en gedurende de menselijke levensloop. De missie is om bij te dragen aan het verbinden van mens en natuur door onderzoek en door het organiseren en stimuleren van dialogen binnen en tussen wetenschap en samenleving. CCHN richt zich op het verbinden van mens en natuur door jeugd & levensloop en door praktijk & perceptie. CCHN is gevestigd bij het Institute for Science in Society.


Centre Connecting Humans and Nature
- Looptijd
- 2018
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Institute for Science in Society, Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Highlights
Projects
Onderzoekers bij CCHN werken aan de volgende onderzoeksprojecten.
-
FLOW
Als bijdrage aan de EU missie ‘Restore our Oceans and Waters by 2030’ is FLOW een internationaal en interdisciplinair project dat de relatie tot en betrokkenheid met wateren en oceanen van jonge generaties onderzoekt.
-
WildlifeNL
Het project WildlifeNL houdt zich bezig met de zoektocht naar nieuwe vormen van wildbeheer. Doel is om nieuwe technologieën, bestuursinstrumenten en communicatiestrategieën te ontwikkelen, voor een conflictarme co-existentie van mens en wild.
-
EnviroCitizen
Het EnviroCitizen-project gebruikt vogelactiviteiten om te onderzoeken hoe citizen science milieubewust burgerschap bevordert. Het project ontwikkelt gemeenschapsinterventies in Europa via educatie en evenementen.
-
Visions of Nature in Indonesia
Een samenwerkingsproject tussen Indonesië en Nederland onderzoekt hoe Indonesische culturen en religies hun relatie met de natuur beïnvloeden.
-
Mourning for Deserted Skies
The 'Mourning for Deserted Skies' project investigates how digital platforms influence emotional responses to biodiversity loss among citizen scientists.
-
Visions of Nature in the Metropolitan City of Lima
This project investigates citizens' views of nature in Lima, Peru and compares the results with studies from the Netherlands and Vietnam. A subproject uses poetry as a tool in biology education to enhance students' understanding of nature.
-
From Childhood Experiences to Engaged Citizenship
This project explores how childhood experiences with nature impact ecological citizenship in adulthood, using both qualitative and quantitative research methods.
Publicaties
In onderstaande lijst vind je de internationale peer-reviewed artikelen van de afgelopen jaren.
- van Heel, B. F., van den Born, R. J. G., Aarts, M. N. C. (2023)
Nature Experiences in Childhood as a Driver of Connectedness with Nature and Action for Nature: A Review
Ecopsychology - Ganzevoort, W., Talivee, E.-M., Laksfoss Cardozo, A.-E., Graesse, M.K., Ábrán, Á., Villanueva Romero, D., Contreras Ameduri, A., & Van den Born, R.J.G. (Accepted). Participatory Bird Events in Five European Countries: A Summary Report
EnviroCitizen Deliverable D3.2
- Verploegen, H. (2022)
Archiving (lost) nature: Hybrid experiences and memorization through participatory digital archives
Journal of Environmental Media - Calderon Moya-Mendez, N., Ganzevoort, W., Lenders, R., Van den Born R. J. G. (2022)
Going Beyond the Instrumental View on Nature and the Human–Nature Relationship: Visions of Nature of the Metropolitan Population of Lima, Peru
Ecopsychology - van Heel, B. F., van den Born, R. J. G., Aarts, M. N. C. (2022)
Everyday childhood nature experiences in an era of urbanisation: an analysis of Dutch children’s drawings of their favourite place to play outdoors
Children's Geographies - Van den Born, R. J. G., Ganzevoort, W., Talivee, E.-M., Laksfoss Cardozo, A. -E., Ábrán, Á., Villanueva Romero, D., Contreras Ameduri, A., Van der Wal, R, Lundquist, E. (2022)
Love, Learning and Care for Birds - Ornithological citizen science as a pathway to environmental citizenship
Report
- Ganzevoort, W., & van den Born, R. (2021).
Groene vrijwilligers in de schijnwerpers
Vakblad Natuur Bos Landschap - Ganzevoort, W. (2021).
Groene vrijwilligers: Wie zijn ze, wat drijft hen?
De Levende Natuur - Verploegen, H., Ganzevoort, W., & van den Born, R. (2021)
Affordances and tensions in recording bird observations: how coordinators and volunteers perceive and experience citizen science in birding
Journal of Science Communication - Ganzevoort, W. (2021).
Green volunteers in the spotlight: Understanding action for nature through studying citizen scientists and other nature volunteers
Doctoral dissertation, Radboud University - Ganzevoort, W., & van den Born, R. J. G.
Counting Bees: Learning Outcomes from Participation in the Dutch National Bee Survey
Sustainability
- Bosschaart, W., Aarts, N., van den Born, R.J.G. (2020)
Towards a Sustainable Landscape: Constructing Identities and Ambitions in a Citizen Initiative in the Making
Sustainability - Mattijssen, T.J.M., Ganzevoort, W., van den Born, R.J.G., Arts, B.J.M., Breman, B.C., Buijs, A.E., van Dam, R.I., Elands, B.H.M., de Groot, W.T., & Knippenberg, L.W.J. (2020)
Relational values of nature: leverage points for nature policy in Europe
Ecosystems and People - Ganzevoort, W. & van den Born, R.J.G. (2020)
Understanding citizens' action for nature: The profile, motivations and experiences of Dutch nature volunteers
Journal for Nature Conservation - Fornara, F., Molinario, E., Scopelliti, M., Bonnes, M., Bonaiuto, F., Cicero, L., Admiraal, J., Beringer, A., Dedeurwaardere, T., de Groot, W., Hiedanpaa, J., Knights, P., Knippemberg, L., Ovenden, C., Polojnar Horvat, K., Popa, F., Porras-Gomez, C., Smrekar, A., Soethe, N., Vivero-Pol, J. Van den Born, R., Bonaiuto, M. (2020)
The extended Value-Belief-Norm theory predicts committed action for nature and biodiversity in Europe
Environmental Impact Assessment Review
- Van Herzele, A. & N. Aarts (2019).
Arguing along fault lines: a rhetoric of public debate over wildlife comeback.
Conservation & Society - Molinario, E., Kruglanski, A.W., Bonaiuto, F., Cicero, L., Fornara, F., Scopelliti, M., Admiraal, J., Beringer, A., van den Born, R.J.G., Dedeurwaerdere, T., de Groot, W.T., Hiedanpää, J., Knights, P., Knippenberg, L., Ovenden, C., Polajnar Horvat, , Popa, F., Porras-Gomez, C., Smrekar, A., Soethe, N., Vivero-Pol, L., Bonaiuto, M. (2019)
Motivations to act for the protection of nature and biodiversity: A Matter of “Significance”
Environmental and Behavior - Duong, N.T. & van den Born, R.J.G. (2019)
Thinking about Nature in the East: An Empirical Investigation of Visions of Nature in Vietnam
Ecopsychology - Ganzevoort, W. & van den Born, R.J.G. (2019)
The thrill of discovery: Significant nature experiences among biodiversity citizen scientists
Ecopsychology - Ganzevoort, W. & van den Born, R.J.G. (2019)
Exploring place attachment and visions of nature of water-based recreationists: The case of the longitudinal dams
Landscape Research
- Aarts, N. (2018).
Dynamics and dependences in socio-ecological interactions (Dynamiek en dependentie in socio-ecologische interacties).
Nijmegen, Radboud University, inaugural lecture upon taking up the post of Professor Soci-Ecological Interactions at ISiS on 26 October 2018. - Scopelliti, M., Molinario, E., Bonaiuto, F., Bonnes, M., Cicero, L., De Dominicis, S., Fornara, F., Admiraal, J., Beringer, A., Dedeurwaerdere, T., de Groot, W., Hiedanpää, J., Knights, P., Knippenberg, L., Polajnar Horvat, K., Popa, F., Porras-Gomez, C., Smrekar, A., Soethe, N., Vivero-Pol, J., van den Born, R.J.G. & Bonaiuto, M. (2018)
What makes you a ‘hero’ for nature? Sociopsychological profiling of leaders committed to nature and biodiversity protection across seven EU countries
Journal of Environmental Planning and Management - van den Born, R.J.G., Arts, B., Admiraal, J., Beringer, A., Knights, P., Molinario, E., Polajnar Horvat, K., Porras-Gomez, C., Smrekar, A., Soethe, N., Vivero-Pol, J.L., Ganzevoort, W., Bonaiuto, M., Knippenberg, L., de Groot, W.T. (2018)
The missing pillar in the justification of nature conservation
Journal of Environmental Planning and Management - Drenthen, M. (2018).
ewilding in layered landscapes as a challenge to place identity
Environmental Values - Knippenberg, L., de Groot, W.T., van den Born, R.J.G., Knights, P., & Muraca, B. (2018)
Relational value, partnership, eudaimonia: a review
Current opinion in environmental sustainability
Studentenscripties
Studenten van de Radboud Universiteit of andere universiteiten kunnen hun onderzoeksprojecten of stages uitvoeren bij het CCHN. Soms hebben we specifieke onderzoeksvragen die behandeld kunnen worden. Hieronder staan enkele voorbeelden van studentprojecten.

Over CCHN
Centre Connecting Humans and Nature (CCHN) is onderdeel van het Institute for Science in Society en is onderdeel van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Riyan van den Born is directeur van het CCHN en Noelle Aarts is wetenschappelijk adviseur.
Financiering
Het CCHN is een initiatief van de Stichting Bijzondere Leerstoel en wordt gefinancierd door IVN Natuureducatie, Natuurmonumenten, Prins Bernhard Cultuurfonds, Staatsbosbeheer, WNF en de Radboud Universiteit.
De klankbordgroep van CCHN bestaat uit José Koopman (Natuurmonumenten), Marjolein Kloek (Staatsbosbeheer), Kris van Koppen (Stichting Bijzondere Leerstoel en Natuurbeheer), Noa Dunnewind (Prins Bernhard Cultuurfonds), Joline de Weerdt (IVN Natuureducatie) en Monique Grooten (WNF).
Contactinformatie
Neem bij vragen contact op met Riyan van den Born, directeur van CCHN.