Jeannette Mostert
Jeannette Mostert

Commerciële health checks: vloek of zegen?

Comenius Teaching Fellowship
Looptijd
2021
Projectleden
Jeanette Mostert
Projecttype
Onderzoek

Gezondheidstesten van commerciële bedrijven worden steeds populairder in Nederland. Dit brengt nieuwe ontwikkelingen in de gezondheidszorg met zich mee, maar in het medische curriculum is hier nog nauwelijks aandacht voor. Hoe kan een keuzemodule daar verandering in brengen? 

Op dit moment wordt er in het curriculum voor studenten Geneeskunde en Biomedische wetenschappen nog geen aandacht besteed aan commerciële health checks. Het is echter wel van belang dat studenten hierover leren, aangezien deze testen alsmaar populairder worden en ze de zorgvraag van patiënten radicaal omdraaien. In plaats van dat de patiënt namelijk met een klacht bij de arts komt, zoekt een gezonde burger in het geval van de health check vroegtijdig naar mogelijke ziekten. 

Het uitgangspunt van de keuzemodule zijn vragen als of de zorg mede op basis hiervan moet worden ingericht, op welke manier dan en welke risico’s dat met zich meebrengt. Op basis van echte cases over total body scans en een dna-testen en gesprekken met ervaringsdeskundigen, gaan studenten op een interactieve manier aan de slag met verschillende ethische en praktische vraagstukken die ze in hun werk zouden kunnen tegenkomen. 

Plan van aanpak 

Met behulp van een Comenius Teaching Fellowship van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek is Jeanette Mostert een project gestart om de keuzemodule te ontwikkelen. 

Het projectteam bestond uit docenten uit verschillende disciplines, zo was er een radioloog, een neurobioloog, een ethicus en een docent patiëntcommunicatie. Daarnaast werkten er ook twee studenten, twee leden van de patiënt-adviesraad en een medewerker van een gezondheidstestbedrijf aan het project mee. Hierdoor kon aan zoveel mogelijk aspecten en perspectieven van het fenomeen aandacht worden besteed, die allemaal werden gecenteerd rondom verschillende cases  van commerciele health checks. De opdrachten, waaronder het voeren van debat, het maken van infographics en het oefenen met patiëntcommunicatie, zijn ontwikkeld op basis van ervaringen van docenten, studenten en patiënten.  

Leeropbrengst 

Na afloop van het project blijkt dat studenten heel enthousiast werden van het werken met echte casussen en het bekijken van verschillende invalshoeken. Het ontwerpen van geschikte cases en het vinden van ervaringsdeskundigen vormde voor Jeanette en haar team echter wel een flinke uitdaging. Studenten waardeerden de grote verscheidenheid in opdrachten en vonden deze niet-traditionele vorm van onderwijs motiverend. Bovendien bleek dat het betrekken van studenten en patiënten in het ontwikkelen van het vak voor een prettig en noodzakelijk klankbord zorgde. Zo wisten de betrokken studenten te vertellen welke opdrachten wel en niet goed zouden werken bij hun medestudenten, en konden ze wijzen op allerlei praktische bezwaren of voordelen waar docenten niet aan hadden gedacht. 

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door een beurs uit het Comeniusprogramma. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO) kent deze beurzen jaarlijks toe aan vernieuwingsprojecten in het onderwijs. 

Contactinformatie

Wil je meer weten? Neem gerust contact op met de projecthouder Jeanette Mostert, jeanette.mostert@radboudumc.nl