Als je iemand probeert te verstaan, helpt het om diegene ook te zien: de gebaren die iemand maakt tijdens het spreken helpen je woorden waar te nemen en spraak te verstaan. Maar hoeveel invloed hebben die gebaren, naast andere informatie uit de boodschap, zoals spraak en de grammaticale structuur? En is die invloed groter wanneer andere informatie minder betrouwbaar is, zoals bij de grammaticafoutjes van een tweedetaalleerder? Dit onderzoek kijkt naar hoe wat je ziet, hoort en weet bijdraagt aan het verstaan van spraak, en hoe dat mogelijk verandert afhankelijk van met wie je praat.
Cue integration in multimodal L1 and L2 speech
Een model opstellen voor het verstaan van natuurlijke spraak
- Looptijd
- oktober 2024 tot september 2028
- Projectleden
- F. Cos (Floris) BA dr. L.J. van Maastricht (Lieke) dr. E. Janse (Esther) dr. H.R. Bosker (Hans Rutger) M. Maran (Matteo) , Clara Martin (Basque Center on Cognition, Brain and Language)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Speech Production and Comprehension, Centre for Language Studies, Faculteit der Letteren