Cultuureducatie met kwaliteit (CMK) is een landelijk subsidieprogramma voor het primair onderwijs dat de samenwerking tussen scholen en culturele instellingen bevordert, de deskundigheid van leerkrachten en vakdocenten verbetert en bijdraagt aan het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen en 21e eeuwse vaardigheden in het onderwijs.
Het onderzoeksproject beoogt inzicht te geven in de uitvoeringspraktijk van het CMK-programma. Dat gebeurt in samenwerking met de provincie Gelderland en (sinds 2022) de provincie Noord-Brabant en Brabantstad (B5).
Meer informatie op de website van Cultuureducatie met kwaliteit.
Resultaten
Een woordenboek voor samenwerking tussen leerkracht en kunstdocent. Het programma Cultuureducatie met Kwaliteit 2017-2020. Arnhem: Cultuur Oost, 2021.
A Dictionary for the Collaboration between Schools and Arts Centres, in: Proceedings of The Future of Education. Firenze: Filodiritto, 2020, pp. 45-48.
Logboeken als onderzoeksinstrument. Cultuur+Educatie, 50 (2019), 76-84.
Intended Outcomes and Values of Arts and Cultural Education Researching Arts education Policy Goals in the Light of 21st Century Skills, in: Sebastian Konietzko & Julia Goudis, eds., Contemporary Research Topics on Arts Education. Essen: Rat für kulturelle Bildung, 2019, 80-86.
The Voice of the Teacher. Using Research Solicited Logbooks as a Research Tool in Arts Education, in: Sebastian Konietzko & Sarah Mohren, eds. Research on Impact of Arts Education: German-Dutch Perspectives. Essen: Rat für kulturelle Bildung, 2018, pp.64-69.
Teacher Logbooks and Professional Development: a Tool for Assessing Transformative Learning Processes, International Journal of Qualitative Methods, vol.16(1).
De leerkracht centraal. Cultuureducatie met kwaliteit in Gelderland, Kunstzone, januari 2017. 50-51.
[with E. van Es] Kwaliteit meten is positie kiezen. Een kritische beschouwing van cultuureducatie en kwaliteit, Cultuur+Educatie, 46 (2016) 76-84.