Foto Vera Jacobs
Foto Vera Jacobs

De cognitieve ontwikkeling van kinderen in relatie tot hun digitaal mediagebruik

Tijdens de periode van vijf tot zeven jaar maken kinderen de overgang van de kleuterschool naar groep drie. Dit is een belangrijke verandering, waarbij kinderen van een informele naar een meer formele omgeving gaan in school. Tijdens deze transitie maken kinderen veranderingen in hun cognitieve ontwikkeling mee, en vind een ontwikkelingssprong plaats. Op cognitief gebied ontwikkelen hun zelf-regulatie en executieve functies zich snel (ramscar & Gitcho, 2007). Beide zijn voorspellend voor lezen en rekenontwikkeling (e.g. ten Braak et al., 2018). Deze ontwikkeling wordt gedefinieerd door within-child factoren, zoals SES, thuistaal, of de mate van controle van de ouders. Ook spelen de contexten, zoals de thuis- en schoolomgeving, een rol (e.g. La Paro & Pianta, 2000; Mol & Bus, 2011). De doelen van dit project zijn daarom om inzicht te krijgen in (1) hoe het digitaal mediagebruik van kinderen in de medialandschappen van verschillende contexten invloed hebben op de cognitieve ontwikkeling van kinderen; (2) hoe sleutelfiguren de impact van digitale media op deze ontwikkeling kunnen verhogen of verlagen; (3) hoe de individuele ontvankelijkheid van kinderen deze impact kan verhogen of verlagen.

Financiering

Partners

Dit project is onderdeel van het JEDI (Jeugd en Digitalisering) consortium, dat bestaat uit de volgende partners: Radboud University, Maastricht University, University of Twente, Leiden University, Utrecht University, Fontys University of Applied Sciences, Expertisecentrum Nederlands, Hogeschool Windesheim, Stichting Lezen, Centrum Jeugd & Gezin, TNO, Oberon, Stichting Kennisnet, Stichting Lucasonderwijs, NJI, Trimbos Instituut.

Contactinformatie

Contactpersoon