Burgerschap is een begrip in beweging en burgerschapsvorming is een terugkerend punt van politieke en maatschappelijke discussie. Docenten staan vaak centraal in deze discussies omdat er een beroep op hen wordt gedaan om burgers te vormen. Welke taak krijgen docenten toebedeeld? En op welke - wellicht eigenzinnige en uiteenlopende - manieren geven docenten invulling aan burgerschapsvorming? Dit onderzoek legt de (veranderende) opvattingen over en van de leraar als 'burgervormer' in Nederland sinds 1945 bloot. Daartoe worden discussies in de media, getuigenissen van leraren en studenten, verslagen van bijeenkomsten en conferenties van docentenorganisaties en zelfgemaakt lesmateriaal geanalyseerd.


De docent als burgervormer
Manoeuvreren in een complex krachtenveld
- Looptijd
- 1 januari 2021 tot 1 januari 2026
- Projectleden
- R.C.A.H. ten Cate (Renée) MA
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Patterns of Political Interaction, Radboud Institute for Culture and History, Faculteit der Letteren
Financiering

Contactinformatie
Contactpersoon
- R.C.A.H. ten Cate (Renée) MA