De docent als burgervormer
De docent als burgervormer

De docent als burgervormer

Manoeuvreren in een complex krachtenveld
Tijdsduur
1 januari 2021 tot 1 januari 2026
Projectleden
R.C.A.H. ten Cate (Renée) MA
Projecttype
Onderzoek

Burgerschap is een begrip in beweging en burgerschapsvorming is een terugkerend punt van politieke en maatschappelijke discussie. Docenten staan vaak centraal in deze discussies omdat er een beroep op hen wordt gedaan om burgers te vormen. Welke taak krijgen docenten toebedeeld? En op welke - wellicht eigenzinnige en uiteenlopende - manieren geven docenten invulling aan burgerschapsvorming? Dit onderzoek legt de (veranderende) opvattingen over en van de leraar als 'burgervormer' in Nederland sinds 1945 bloot. Daartoe worden discussies in de media, getuigenissen van leraren en studenten, verslagen van bijeenkomsten en conferenties van docentenorganisaties en zelfgemaakt lesmateriaal geanalyseerd.

Financiering

Contactinformatie

Contactpersoon

  • R.C.A.H. ten Cate (Renée) MA