De relatie tussen de financiële markt en informatiediffusie op sociale media

Looptijd
1 september 2021
Projecttype
Onderzoek

Dit project is een communicatiewetenschap gebaseerd op Machine Learning en financiën, waarbij big data wordt gebruikt voor serie-analyses en tekst mining. Dit project zal de interactie tussen sociale media en de aandelenmarkt systematisch onderzoeken, waarbij het onderzoek de theoretische aanpakken van informatiediffusie verder uitbreidt. Het project start met de invloed van sociale media op nieuws rondom COVID-19 vaccinaties en zal dan de verschillen tussen de diffusie door actoren zoals organisaties, overheid en media onderzoeken, en zal daarbij ook onderscheid maken tussen verschillende typen marktsystemen (vrije markt en socialistische markt), typen industriële systemen (onbewerkte materialen, productie of service industrie) en de mate van informatiediffusie in professionele media (BBC, CNN). Dit project zal een nieuwe theoretische aanpak van informatiediffusie creëren en volatiliteit op de aandelenmarkt proberen te begrijpen om marktcrashes veroorzaakt door informatiediffusie te voorkomen.

Contactinformatie

Contactpersoon