De adolescenten van vandaag worden ondergedompeld in digitale media in het cross-contextuele medialandschap dat hen omringt, en ervaren digitale media als een centraal onderdeel van hun leven. Deze digitale evolutie zal waarschijnlijk een diepgaande impact hebben op hun sociale ontwikkeling, wat vooral het geval lijkt te zijn voor jonge adolescenten in de leeftijd van 12 tot 14 jaar. Naarmate ze overstappen van het basisonderwijs naar het middelbaar onderwijs, verschuiven ze geleidelijk ook van het zien van hun ouders en families als hun belangrijkste sociale relaties in de richting van het vormen van nauwere relaties met leeftijdsgenoten. Zo brengen ze steeds meer tijd door met hun leeftijdsgenoten, wat steeds vaker online plaatsvindt.
Om deze relaties te vormen en te onderhouden, moeten adolescenten sociale vaardigheden ontwikkelen. Dit zijn vaardigheden die nodig zijn om effectief te zijn tijdens sociale interacties, zoals emotieregulatie, het aangaan van interacties en empathie. Deze vaardigheden ontstaan in de loop van de tijd door betekenisvolle interacties met anderen te hebben. Tot voor kort werd de ontwikkeling van deze sociale vaardigheden vooral bevorderd via face-to-face interacties. Met de opkomst van online communicatie zijn de mogelijkheden van adolescenten om sociale vaardigheden te leren en te oefenen echter dramatisch toegenomen. Hoewel er veel bezorgdheid bestaat over de vraag of dit vele gebruik van digitale media onder adolescenten de ontwikkeling van deze fundamentele sociale vaardigheden remt, is er niet veel bekend over de relatie tussen digitale media en online en offline sociale vaardigheden. Bovendien zijn de effecten van digitale media niet zo eenvoudig: er zijn bewijzen te vinden voor zowel negatieve als positieve effecten van digitale media. Daarom is er meer wetenschappelijk onderzoek nodig naar hoe het digitale mediagebruik van adolescenten in het cross-contextuele medialandschap precies verband houdt met hun sociale ontwikkeling.
In dit project wordt daarom onderzoek gedaan naar de onderlinge samenhang tussen het gebruik van digitale media en de sociale ontwikkeling van adolescenten. De doelstellingen van dit project zijn het verkrijgen van inzicht in (1) hoe het digitale mediagebruik van adolescenten in cross-contextuele medialandschappen de sociale ontwikkeling van adolescenten beïnvloedt; (2) hoe sleutelfiguren de impact van digitale media op deze ontwikkeling kunnen vergroten of verkleinen; (3) hoe de individuele verschillen van adolescenten de impact van digitale media op hun sociale ontwikkeling kunnen vergroten of verkleinen. Dit zal worden onderzocht met behulp van verschillende onderzoeksmethoden, waaronder kwalitatieve interviews en longitudinaal vragenlijstonderzoek.
De sociale ontwikkeling van jonge adolescenten in relatie tot digitale media
- Tijdsduur
- 1 september 2023 tot 31 augustus 2028
- Projectleden
- T.E.J.C. Stolk (Thirsa) MSc dr. J.L. Pouwels (Loes) prof. dr. R.H.J. Scholte (Ron) , Prof. Dr. Liesbeth Kester , Dr. Ditte Lockhorst
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Faculteit der Sociale Wetenschappen, Behavioural Science Institute, Developmental Psychopathology
Financiering
Partners
Dit project maakt deel uit van het consortium JEDi (Jeugd en Digitalisering), dat naast onderstaande partners bestaat uit de volgende partners:
Radboud Universiteit, Oberon, Stichting Kennisnet en Stichting Lucasonderwijs.