Vooroordelen en discriminatie zijn nog altijd grote problemen met verreikende consequenties. Mensen worden niet bevooroordeeld geboren; vooroordelen worden juist aangeleerd. Aangezien mensen gedurende hun leven blijven leren is het belangrijk te begrijpen hoe basisleerprocessen functioneren die inwerken op vooroordelen. Zo komen we dichter bij de vermindering van vooroordelen. Veel van het leren in ons dagelijks leven vindt instrumentaal plaats: door de gevolgen van interactie met anderen. Daarom is het eerste doel van dit project het begrip van hoe instrumentaal leren vooroordelen kan beïnvloeden, en vice versa, te vergroten. Daarnaast streven we ernaar bevooroordeelde reacties te veranderen door een interventie te ontwerpen die gebaseerd is op de principes van instrumentaal leren. Als laatst onderzoeken we de robuustheid van onze interventie door de effectiviteit te vergelijken met een vergelijkbare, al bestaande interventie. Door dit te doen kunnen we helpen bij het vergroten van begrip en het veranderen van vooroordelen die bijdragen aan sociale ongelijkheid.
Een instrumentele leermethode voor het begrijpen en veranderen van vooroordelen
- Looptijd
- 1 september 2020 tot 25 april 2025
- Projectleden
- T. van Lent (Tjits) prof. dr. R.W. Holland (Rob) prof. dr. H.P. Veling (Harm) dr. G. Bijlstra (Gijs) dr. E.H. Bijleveld (Erik)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Behaviour Change and Well-Being, Behavioural Science Institute
Partners
Radboud Universiteit