Aanleiding
Het curriculum van de specialisatie “Immunology & Host Defence” van de master Biomedische wetenschappen bestaat uit een mix van losse cursussen zonder samenhang, wat de diepgang voor studenten belemmert. Daarnaast ontbreekt niet alleen samenhang tussen de cursussen, maar ook een duidelijke opbouw in moeilijkheidsgraad, waardoor de effectiviteit van de specialisatie in twijfel kan worden getrokken. Hoe kan de samenhang tussen de cursussen vergroot worden zonder dat studenten de mogelijkheid verliezen om de cursussen ook los van elkaar te volgen?
Gewenste oplossing
Het onderzoeksproject van Esmeralda en Anniek richt zich op het ontwikkelen van een curriculum met een heldere opbouw in moeilijkheidsgraad. Zij streven naar een curriculum waarin de cursussen naadloos op elkaar aansluiten en tegelijkertijd individueel te volgen zijn. Door cursussen goed op elkaar te laten aansluiten, ontstaat een samenhangend programma dat studenten voorbereidt op het onderzoeksveld. Deze aanpak biedt zowel verdieping als de mogelijkheid om cursussen los van elkaar te volgen.
Plan van aanpak
Esmeralda en Anniek starten hun project met een evaluatie van het huidige cursusaanbod binnen de specialisatie. Hierbij betrekken ze hun studenten, het Onderwijs Management Team van de master, cursus-coördinatoren en docenten binnen de specialisatiecursussen. Tegelijkertijd gaan ze aan de slag met literatuuronderzoek naar het ontwikkelen van een flexibel curriculum met diepgang en gaan ze in gesprek met experts op dit gebied. De bevindingen uit de evaluatie, het literatuuronderzoek en de gesprekken met experts voegen ze vervolgens samen in een rapport. Ten slotte zullen Esmeralda en Anniek in samenwerking met de experts de verdere implementatie van de specialisatie uitwerken.