In de interactieve online omgeving van sociale media proberen bedrijven samenwerkingsrelaties met consumenten op te bouwen door gesprekken aan te gaan (d.w.z. 'webcare') als reactie op de 'elektronische word-of-mouth' (eWOM) van consumenten. Daarbij hanteren ze vaak een communicatiestijl die 'conversational human voice' (CHV) wordt genoemd en die past bij het register van sociale media. Emoji (😊🎈👋🏻) worden gezien als een van de CHV cues die gebruikt kunnen worden in webcare communicatie, maar er is weinig bekend over hun gebruik en effecten in professionele online communicatie. Dit project onderzoekt het gebruik van verschillende soorten emoji samen met verschillende aspecten van CHV in webcare, en verkent de accomodatie qua taalstijl met emoji in webcare in termen van gebruik en effecten.
Effecten van emoji in webcare
- Looptijd
- 1 september 2020 tot 1 december 2023
- Projectleden
- dr. A.J.P. Verheijen (Lieke) , Dr. Christine Liebrecht (Tilburg University)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Language and Communication Effects, Centre for Language Studies, Faculteit der Letteren
Financiering
Partners
Tilburg University