Detecteren en interpreteren van vragen die leerlingen stellen tijdens het vak Informatica en daar passende antwoorden op geven.
Efficiënter wachten op de leraar
- Looptijd
- 1 januari 2023 tot heden
- Projectleden
- R. Moorlag (Ramon)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Hamvraag
Hoe kan AI bijdragen aan het detecteren en interpreteren van vragen van leerlingen en hier passende antwoorden of feedback op geven?
Bij het keuzevak informatica wordt veel gebruik gemaakt van zelfstandig werken en vraaggestuurde instructies. Hierdoor loopt de hoeveelheid vragen vanuit leerlingen vaak snel op, wat ervoor zorgt dat de leraar niet altijd tijd heeft om elke vraag te beantwoorden. AI laat leerlingen dieper over hun vraag nadenken, zodat ze tot inzichten en oplossingen, of een doelgerichtere vraagstelling kunnen komen. De docent kan op die manier bij een concrete vraag of probleem ondersteuning bieden.
NOLAI is het nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs van Nederland, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Er is € 80 miljoen toegekend voor de periode 2022 tot 2032 om in tien jaar samen met scholen, bedrijven en wetenschappers prototypes te ontwikkelen en kennis te vergaren over AI in onderwijs. Ieder schooljaar starten ca tien nieuwe projecten verspreid over Nederland. Gemiddeld duurt een project drie jaar.
Meer weten?
Meer over dit co-creatieproject van NOLAI lees je in het NOLAI magazine AI in onderwijs 2023-2024.