Een persoonlijke leerroute door het lesmateriaal van economie over procentrekenen.
Gepersonaliseerd leren rekenen met percentages
- Looptijd
- 1 januari 2024 tot heden
- Projectleden
- R. Moorlag (Ramon)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Hamvraag
Hoe kan AI helpen bij het aanbieden van een gepersonaliseerd leerprogramma met de focus op percentageberekeningen, een basisvaardigheid in het vak economie op het vmbo-t dat naar verhouding veel tijd vraagt van een leraar?
Procentrekenen is onderdeel van de basisvaardigheid rekenen in het vak economie op het vmbo-t. De leraar is hiermee veel tijd kwijt in het tweede, derde en vierde leerjaar. AI kan een persoonlijke leerroute uitstippelen door het lesmateriaal economie, waarbij de de nadruk ligt op percentageberekeningen. De leraar ziet ook de voortgang en resultaten van de leerling en gebruikt deze om de leerling verder te begeleiden of te ondersteunen.
NOLAI is het nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs van Nederland, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Er is € 80 miljoen toegekend voor de periode 2022 tot 2032 om in tien jaar samen met scholen, bedrijven en wetenschappers prototypes te ontwikkelen en kennis te vergaren over AI in onderwijs. Ieder schooljaar starten ca tien nieuwe projecten verspreid over Nederland. Gemiddeld duurt een project drie jaar.
Meer weten?
Meer informatie over de eerste tien co-creatieprojecten van NOLAI lees je in het NOLAI magazine AI in onderwijs 2023-2024.