De EU wordt geconfronteerd met een tekort aan relevante vaardigheden in het licht van de EU-uitdagingen aangaande de vergrijzing van de beroepsbevolking en de energietransitie. GS4S streeft naar een beter begrip van de wereldwijde tekorten aan vaardigheden in geselecteerde sectoren (digitaal, zorg en bouw) en versterkt empirisch onderbouwd beleid door middel van nieuw bewijsmateriaal over verschillende wereldwijde mobiliteitsregelingen. Centraal in dit unieke voorstel staat een bedrijfsperspectief op macro-, meso- en microniveau, waarbij lokale strategieën voor het aanvullen van vaardigheidstekorten van multinationals en kleine en middelgrote ondernemingen in wereldwijde waardeketens naast elkaar worden gezet. Daarnaast richt het project zich op de ervaringen van geschoolde werknemers en arbeidsmigranten met scholing, bijscholing en omscholing in regio's binnen en buiten de EU.
De onderzoekers zullen beleidsmaatregelen op meerdere niveaus voorstellen voor de governance van arbeidsmigratie, evenals alternatieve manieren om deze tekorten aan te pakken in de zes regio's (EU, EER, Westelijke Balkan, Midden-Oosten en Noord-Afrika, West-Afrika en Zuid/Zuidoost-Azië). Het interdisciplinaire consortium (met partners in Oostenrijk, België, Estland, Italië, Nederland, Zwitserland, Egypte, Nigeria en Bangladesh) wil met mixed-methodsonderzoek bruikbare datasets en praktische hulpmiddelen bieden voor beleidsmakers, bedrijven en onderwijsinstellingen in landen binnen en buiten de EU, om vaardigheden beter af te stemmen op de behoeften van de arbeidsmarkt. Op die manier wil het project bijdragen aan een sociaal duurzame (welzijnsgerichte) globale strategie voor vaardigheden, migratie en ontwikkeling.