Sommige interpersoonlijke werkwoorden, zoals "amuseren" en "bewonderen", worden geassocieerd met een sterke voorkeur voor ofwel het onderwerp ofwel het lijdend voorwerp als oorzaak van de beschreven gebeurtenis. Bijvoorbeeld, in "Mary amuseert Sophie omdat zij..." verwachten mensen dat het voornaamwoord "zij" verwijst naar Mary (het onderwerp), terwijl in "John bewondert Jack omdat hij..." het voornaamwoord lijkt te verwijzen naar Jack (het lijdend voorwerp). Met behulp van self-paced reading en oogbewegingsregistratie tijdens het lezen onderzoeken we op welk moment tijdens het begrijpen deze bias een rol speelt. Dit project is een replicatie van een studie van Koornneef & Van Berkum (Journal of Memory and Language, 2006).
Hebben tekst-gebaseerde verwachtingen direct invloed op het begrijpen van voornaamwoorden tijdens het lezen?
- Looptijd
- 1 januari 2021 tot 31 december 2023
- Projectleden
- dr. S.L. Frank (Stefan) , Emiel van den Hoven (University of Potsdam) , Torgrim Solstad (University of Bielefeld) , Oliver Bott (University of Bielefeld)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Grammar and Cognition, Centre for Language Studies, Faculteit der Letteren
Financiering
- Centre for Language Studies, Radboud University Nijmegen
- University of Bielefeld
Partners
- University of Potsdam
- University of Bielefeld