Hoe de praktijken van leerkrachten de ontwikkeling van de wetenschappelijke geletterdheid van kinderen bevorderen

Het wetenschappelijk basisonderwijs over de hele wereld heeft tot doel de kennis en vaardigheden van kinderen te ontwikkelen om een wetenschappelijk geletterde samenleving te versterken. Om dit doel te bereiken, moeten leerkrachten in het basisonderwijs kansen creëren voor elk kind om ten minste een basisvaardigheid in wetenschappelijke geletterdheid te ontwikkelen. Dit is een veeleisende verantwoordelijkheid omdat sommige kinderen meer vaardigheid in wetenschappelijke geletterdheid ontwikkelen dan andere tot het einde van de basisschool. Leerkrachten in het basisonderwijs staan dus voor de uitdaging om een heterogene groep kinderen op te voeden die verschillen wat betreft hun instap- en prestatieniveau. Momenteel staat onderwijsonderzoek nog in de kinderschoenen om te onderzoeken hoe leerkrachten in het basisonderwijs kunnen inspelen op de heterogene behoeften van kinderen in het wetenschapsonderwijs en welke vaardigheden en attitudes de leerkrachten helpen bij deze uitdaging. Het huidige doctoraatsproject wil enkele antwoorden op deze vragen geven.

Contactinformatie