Onderzoek naar de verwerving van discoursfocusmarkering heeft zich van oudsher gericht op prosodische signalen, voornamelijk intonatie. Echter, visuele signalen om informatiestatus te markeren werden vaak buiten beschouwing gelaten. Recentelijk is aangetoond dat Franse kinderen hoofdgebaren (zoals wenkbrouw raises en knikken) gebruikten om nieuwe/contrastieve elementen in discourse te markeren voordat ze de hiervoor benodigde prosodische signalen ontwikkelden. Omdat discoursmarkering met behulp van prosodie een uitdaging is voor zowel moeder- (L1) als vreemdetaal (L2) leerders, onderzoeken we of deze bootstrapfunctie van hoofdgebaren in prosodische focusmarkering ook voorkomt in een L2-context. L2-leerders zullen ofwel in staat zijn om discoursfocus te markeren door middel van hoofdgebaren voordat ze in staat zijn om dit prosodisch te doen, zoals L1 sprekers, of het zou zo kunnen zijn dat gebaren en prosodie zo nauw met elkaar verbonden zijn in een volwassen L2-context dat leerders in beide modaliteiten dezelfde, mogelijk onnauwkeurige, nadruk leggen op hetzelfde deel van de uiting.


Hoofdbewegingen als voorlopers van prosodische focusmarkering in een vreemde taal
- Tijdsduur
- 1 januari 2020
- Projectleden
- dr. Maastricht, L.J. van (Lieke) , Núria Esteve-Gibert , Ivy Mok
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Speech Production and Comprehension, Centre for Language Studies, Faculteit der Letteren
Financiering

Partners
Universitat Oberta de Catalunya