Vrouw achter computer
Vrouw achter computer

ICT-competentie en ongelijkheid in onderwijsprestaties

Welke rol spelen familie-, school- en landkenmerken?
Looptijd
2 september 2019 tot 1 maart 2024
Projecttype
Onderzoek

In dit vernieuwende onderzoek relateren we sociale ongelijkheid in de onderwijsprestaties van leerlingen aan ICT- competentie. Eerder onderzoek naar de "digitale kloof" laat een sterke differentiatie van ICT-competentie zien naar gender en familieachtergrond. In dit voorstel bestuderen we daarom ICT-competentie als een relevante, eigentijdse verklaring voor prestatieverschillen tussen meisjes en jongens , en tussen leerlingen met meer en minder begunstigde familieachtergronden. Daarnaast verwachten we dat aspecten van ICT- competentie in families, scholen en landen relevant zijn voor de verklaring van prestatieverschillen.

Om deze vragen te beantwoorden, gebruiken we data van PISA, EU Kids Online, NEPS en ICILS met uitgebreide kwantitatieve informatie over ontwikkelingen in onderwijsongelijkheid en ICT om meer kennis te verkrijgen over de mogelijk positieve rol van ICT bij de reductie van sociale ongelijkheid in schoolprestaties. Hiermee biedt dit project uitgebreide interdisciplinaire theoretische en praktische kennis over ICT-expertise en prestatieverschillen in het onderwijs.

Resulting papers:

  • Loh, R. S. M., Kraaykamp, G., & van Hek, M. (2023). Student ICT resources and intergenerational transmission of educational inequality: Testing implications of a reproduction and mobility perspective. European Sociological Review, jcad008. https://doi.org/10.1093/esr/jcad008
  • Loh, R. S. M., Kraaykamp, G., & Van Hek, M. (2023). Do students’ ICT skills pay off in math performance? Examining the moderating role of countries’ ICT promotive environment. European Educational Research Journal, 14749041231201197. https://doi.org/10.1177/14749041231201197

Video abstract, viewable on: https://www.renaeloh.com/

Resultaten

  • Loh, R. S. M., Kraaykamp, G., & van Hek, M. (2023). Student ICT resources and intergenerational transmission of educational inequality: Testing implications of a reproduction and mobility perspective. European Sociological Review, jcad008. https://doi.org/10.1093/esr/jcad008
  • Loh, R. S. M., Kraaykamp, G., & Van Hek, M. (2023). Do students’ ICT skills pay off in math performance? Examining the moderating role of countries’ ICT promotive environment. European Educational Research Journal, 14749041231201197. https://doi.org/10.1177/14749041231201197

Video abstract, viewable on: https://www.renaeloh.com/

Financiering

Contactinformatie