De wereld staat voor dringende milieugerelateerde, sociale en economische uitdagingen die vragen om een gezamenlijke overgang naar duurzaamheid. Onderwijs wordt daarbij steeds meer erkend als een belangrijke motor van verandering, waardoor de integratie van duurzaamheid in curricula een essentieel aandachtspunt is. Informatica (Computer Science) speelt hierin een belangrijke rol—zowel als veroorzaker als oplosser van mondiale vraagstukken.
Het integreren van duurzaamheid in het informaticaonderwijs is echter niet eenvoudig. Het vereist dat docenten duurzaamheid niet alleen begrijpen, maar dat ze dit inzicht ook weten te vertalen naar zinvolle onderwijsvormen. Docenten spelen een sleutelrol in het heroriënteren van onderwijs richting duurzaamheid, maar hun vermogen om dit te doen hangt af van hoe zij duurzaamheid conceptueel benaderen en hoe dit hun lesmethoden beïnvloedt.
Er zijn verschillende manieren waarop docenten duurzaamheid kunnen benaderen. Elke benadering vraagt om specifieke didactische strategieën en vormen van pedagogische kennis. Om te onderzoeken hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in het informaticaonderwijs, maakt deze studie gebruik van het kader van Pedagogical Content Knowledge (PCK), dat focust op hoe docenten vakinhoud combineren met pedagogiek. PCK biedt een lens om niet alleen te kijken naar wat docenten weten, maar ook naar hoe ze hun lesmethoden kiezen, structureren en verantwoorden wanneer duurzaamheid deel uitmaakt van het curriculum.
Daarom stelt deze studie de vraag: hoe begrijpen informaticadocenten duurzaamheid, en hoe beïnvloedt dit hun manier van lesgeven binnen informaticavakken?