Het doel van het KraMe-project is om vooral bij jongeren het imago van de buurtalen Duits en Nederlands te versterken, de interesse in de buurtalen en in grensoverschrijdend contact te wekken respectievelijk te vergroten, en tegelijkertijd de reeds bestaande meertaligheid van jongeren als een waardevolle ressource te gebruiken: buurtaalonderwijs in de context van meertaligheid!
Het project, geïnitieerd door de Radboud Universiteit en de Universität Duisburg-Essen, plaatst meertaligheid centraal als een sleutel tot grensoverschrijdend samenleven en cultureel begrip. Het richt zich op de waardering van bestaande meertaligheid – inclusief herkomst-, thuis- en omgevings-talen en dialecten, evenals schoolse vreemde talen – en het benutten van deze kennis voor het leren van de buurtaal.
Door middel van innovatief, leeftijdsgericht onderwijsaanbod, van primair onderwijs tot universiteit, wordt het belang van buurtaal- en meertalige competenties overgebracht en hun relevantie voor integratie, onderwijs en de arbeidsmarkt benadrukt. Hiervoor wordt een reeks op elkaar afgestemde materialen ontwikkeld in moderne formats zoals videoclips, games, online en printmateriaal voor verschillende onderwijsniveaus.
De materialen, die als promotie en ondersteuning voor het buurtaalonderwijs dienen, worden met deelnemende scholen en de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) afgestemd, ontwikkeld, in de praktijk getest, geëvalueerd en vervolgens gratis online beschikbaar gesteld aan andere scholen, hogescholen en andere onderwijsinstellingen.
Het project draagt uiteindelijk bij aan het verkleinen van de barrièrewerking van de Duits-Nederlandse grens en maakt het grensgebied ervaarbaar als een gezamenlijke leefomgeving.