Een AI-gebaseerde omgeving waarin lesmateriaal gekoppeld wordt aan leerdoelen uit de wiskundecurricula en waarin leerprestaties op die leerdoelen worden gemonitord.
Leerdoelen in beeld voor de wiskundeles
- Looptijd
- 1 januari 2024 tot heden
- Projectleden
- drs. M.M.T.J. Geerits (Marjolein)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Hamvraag
Hoe kan AI inzicht geven of leerdoelen aan bod komen, wanneer leraren gebruik maken van lesmaterialen buiten de reguliere lesmethoden? En, beheersen de leerlingen de vereiste leerdoelen hiermee voldoende?
Leraren in het voortgezet onderwijs gebruiken naast de gangbare lesmethodes ook andere bronnen tijdens hun wiskundelessen. Zij willen graag de mogelijkheid hebben om ander -soms zelf ontworpen- lesmateriaal in te zetten en hun lessen zo op hun eigen manier te arrangeren. Leerlingen bekijken bijvoorbeeld online instructievideo's of gebruiken oefenomgevingen. Dit roept echter verschillende vragen op. Komen alle leerdoelen wel aan de orde als je van de gebaande paden afwijkt? Een AI-toepassing structureert leerdoelen en koppelt deze aan lesmateriaal. Het houdt ook een studentmodel bij, waarin de leerling en de docent kan zien in hoeverre de leerdoelen worden beheerst.
NOLAI is het nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs van Nederland, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Er is € 80 miljoen toegekend voor de periode 2022 tot 2032 om in tien jaar samen met scholen, bedrijven en wetenschappers prototypes te ontwikkelen en kennis te vergaren over AI in onderwijs. Ieder schooljaar starten ca tien nieuwe projecten verspreid over Nederland. Gemiddeld duurt een project drie jaar.
Meer weten?
Meer informatie over de eerste tien co-creatieprojecten van NOLAI lees je in het NOLAI magazine AI in onderwijs 2023-2024.