Cognitieve AI-tools die vmbo-leerlingen helpen de tekstuele instructies bij praktijkopdrachten beter te begrijpen.
Leesvaardigheid vergroten voor praktijkopdrachten
- Looptijd
- 1 januari 2024 tot heden
- Projectleden
- drs. M.M.T.J. Geerits (Marjolein)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Hamvraag
Kan AI helpen de leesvaardigheid én het vocabulaire van leerlingen te vergroten, zodat zij hun praktijkopdrachten beter kunnen uitvoeren?
Tijdens praktijkexamens ontstaan veel fouten door een beperkte leesvaardigheid en een beperkte woordenschat. Hierdoor begrijpen de leerlingen niet goed wat de opdracht is en voeren zij de opdracht fout of in het geheel niet uit, terwijl deze leerlingen de stof inhoudelijk wél kennen of de vaardigheid bezitten. AI maakt het mogelijk dat leerlingen inzicht krijgen in de leesvaardigheden en het vocabulaire die zij kunnen versterken om de praktijkopdrachten beter te begrijpen. Ook geeft dit voor de docent handvatten om specifieke vaardigheden in de les aan bod te laten komen, of groepjes leerlingen samen te laten werken aan een specifieke vaardigheid.
NOLAI is het nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs van Nederland, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Er is € 80 miljoen toegekend voor de periode 2022 tot 2032 om in tien jaar samen met scholen, bedrijven en wetenschappers prototypes te ontwikkelen en kennis te vergaren over AI in onderwijs. Ieder schooljaar starten ca tien nieuwe projecten verspreid over Nederland. Gemiddeld duurt een project drie jaar.
Meer weten?
Meer informatie over de eerste tien co-creatieprojecten van NOLAI lees je in het NOLAI magazine AI in onderwijs 2023-2024.