Cognitieve AI-tools die vmbo-leerlingen helpen de tekstuele instructies bij praktijkopdrachten beter te begrijpen.


Leesvaardigheid vergroten voor praktijkopdrachten
- Looptijd
- 1 januari 2024 tot heden
- Projectleden
- drs. M.M.T.J. Geerits (Marjolein)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)

Hamvraag
Kan AI helpen de leesvaardigheid én het vocabulaire van leerlingen te vergroten, zodat zij hun praktijkopdrachten beter kunnen uitvoeren?
Tijdens praktijkexamens moeten leerlingen een instructie vertalen naar een aantal handelingen, en hierin worden fouten gemaakt. De oorzaak van deze fouten kan liggen in tekortkomingen in het vocubulaire, problemen in taalbegrip, of moeite met het vertalen van taal naar concrete handelingen.
Dit project brengt de verschillende vaardigheden in kaart via een datagedreven AI-algoritme. Met dit algoritme kan vervolgens voor een individuele leerling vastgesteld worden welke vaardigheden de meeste aandacht nodig hebben. Daarnaast kan het systeem trainingen op maat bieden, of de docent daarover adviseren. Dit kan in de vorm zijn van vocabulairetraining, of juist oefenen in de vertaalslag van taal naar handelingen.
NOLAI is het nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs van Nederland, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Er is € 80 miljoen toegekend voor de periode 2022 tot 2032 om in tien jaar samen met scholen, bedrijven en wetenschappers prototypes te ontwikkelen en kennis te vergaren over AI in onderwijs. Ieder schooljaar starten ca tien nieuwe projecten verspreid over Nederland. Gemiddeld duurt een project drie jaar.

Meer weten?
Meer informatie over de eerste tien co-creatieprojecten van NOLAI lees je in het NOLAI magazine AI in onderwijs 2023-2024.