Een portretfoto van chirurg en universitair hoofddocent Edward Tan in het Radboudumc
Een portretfoto van chirurg en universitair hoofddocent Edward Tan in het Radboudumc

Leren reanimeren met virtual reality

TLC-voucherproject
Tijdsduur
2022
Projectleden
Edward Tan
Projecttype
Onderzoek

Aanleiding

Artsen in opleiding leren in hun eerste jaar elementaire reanimatie en moeten dit jaarlijks herhalen. Het organiseren van de herhaallessen kost echter veel tijd en vereist een nauwkeurige planning om tijd, ruimte en docenten beschikbaar te stellen. Hoe kan virtual reality dit probleem wegnemen?

Reanimatie wordt in de opleiding Geneeskunde in het eerste jaar aangeleerd middels het klassieke model van het masseren en beademen van een pop in kleine groepjes. Deze vaardigheid moet ieder jaar herhaald worden om het protocol goed te blijven beheersen. Die herhaallessen worden op een zelfde manier gegeven, maar kosten veel tijd, ruimte en beschikbaarheid van de docenten.

Gewenste oplossing

De nationale politie maakt voor de reanimatietraining van agenten gebruikt van een virtual reality-programma. Met enkele aanpassingen, zoals het toevoegen van stress- en afleidingselementen, kan de VR-applicatie die de nationale politie gebruikt ook worden ingezet in de opleiding Geneeskunde. Deze implementatie zal dan zorgen voor een beperktere inzet van docenten en goedkoper onderwijs. Bovendien kan het zorgen voor een hoger leerrendement, omdat studenten hun herhalingsles kunnen plannen wanneer het hen uitkomt. Verwacht wordt dat de herhaalles met de VR-applicatie tenminste net zo goed zal zijn als met het klassieke model.

Plan van aanpak

De huidige VR-module die de nationale politie gebruikt voor de herhaaltraining vormt de basis van deze nieuwe module. Edward Tan zal samen met een andere onderzoeker aanpassingen doen zodat deze geschikt is voor de herhaaltraining van geneeskundestudenten. Deze versie wordt vervolgens beoordeeld op onder andere medische correctheid, gebruiksvriendelijkheid en realiteitsgehalte door een groep van medisch specialisten. Ook onderwijskundigen en leden van de doelgroep zelf zullen het beoordelen door middel van gestructureerde interviews. Hierna wordt de nieuwe module gereviseerd en zal er een pilotstudie worden verricht. Afsluitend vindt er een prospectief, gerandomiseerd onderzoek plaats waarin studenten ofwel het VR-onderwijs, ofwel het klassieke krijgen. De laatste dient als controlegroep.

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door een TLC-voucher van het Radboud Teaching and Learning Centre. Dit voucherprogramma is bedoeld om projecten op te zetten op het gebied van onderwijsvernieuwing, docentontwikkeling en onderwijsonderzoek.

Bekijk alle voucherprojecten

Contactinformatie

Edward Tan vertelt je graag meer over dit voucherproject via edward.tan [at] radboudumc.nl (edward[dot]tan[at]radboudumc[dot]nl).