Er wordt betwijfeld of verpleegkundigen de berekening van medicatie goed kunnen uitvoeren. Er is bezorgdheid geuit in de media en in wetenschappelijk onderzoek. Verpleegkundigen voelen zich verantwoordelijk, maar hun vaardigheden zijn niet altijd toereikend. Hoe kan het onderwijs worden verbeterd om fouten te voorkomen? Deze vraag wordt in dit project aangepakt onder studenten verpleegkunde. Eerst wordt de bijdrage van mogelijke onderliggende factoren aan medisch rekenen onderzocht. Dit betreft taalvaardigheid, werkgeheugen en affectieve processen. Op basis van de uitkomsten worden passende interventies ontwikkeld om de medicatieberekeningsvaardigheden van studenten te verbeteren.


Medication calculation in nursing education
Inzichten en interventies om deze beruchte hindernis te overwinnen
- Looptijd
- 1 augustus 2023 tot 30 september 2028
- Projectleden
- S.H.G. van der Ven (Sanne) , Hiske Vaarwerk , Elise de Bree , Eva van de Weijer-Bergsma
- Projecttype
- Onderzoek
Financiering
NWO Doctoral Grant for Teachers (for Hiske Vaarwerk)

NWO Doctoral Grant for Teachers
Partners

Utrecht University

University of Amsterdam