In de onderbouw van de middelbare school krijgen leerlingen minstens twee jaar Duits (havo/vwo). Er is echter een (onuitgesproken) moedertaalsprekersnorm en er vindt weinig gesproken communicatie plaats in de klas. Dit heeft tot gevolg dat leerlingen geen communicatieve basisvaardigheid bereiken en nauwelijks Duits durven te spreken. Om dit te verbeteren kunnen meertalige strategieën worden aangeleerd. Het CEFR companion volume met nieuwe descriptoren voor meertaligheid en het voorstel van curriculum.nu voor het nieuwe schoolcurriculum onderschrijven dit ook. Daarom wordt er in dit onderzoek nagegaan in hoeverre het aanleren van meertalige strategieën tijdens de lessen Duits leerlingen beter kan voorbereiden op effectieve communicatie met Duitstaligen.


Meer dan alleen "Uh, was?"
Versterking van communicatieve competentie door meertalige strategieën in het schoolvak Duits
- Looptijd
- 1 september 2022 tot 31 augustus 2027
- Projectleden
- C.M.J. Laurentzen (Chrissy) , prof. dr. M.J.P. van Mulken (Margot) , dr. S. Jentges (Sabine)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Language Learning, Teaching and Testing, Centre for Language Studies, Faculteit der Letteren
Financiering
NWO Promotiebeurs voor leraren
