Boekenkast
Boekenkast

Metamodern Reading in the EFL Classroom

In de afgelopen jaren heeft de afnemende leesmotivatie onder Nederlandse jongeren voor veel discussie en bezorgdheid gezorgd. Desondanks laten de populariteit van Engelstalige young adult fictie en social media platforms zoals #BookTok zien dat Nederlandse jongeren niet per se afkerig zijn van lezen en verhalen. Sterker nog, sommige boeken en literaire genres, met hun inclusieve behandeling van terugkerende (maatschappelijke) thema's, kunnen worden gezien als representatief voor een tijdgeest waarin verbinding, empathie en oprechtheid centraal staan, wat aansluit bij het hedendaagse academische debat over Metamodernisme.

‘Metamodern Reading in the EFL Classroom’ onderzoekt hoe inzichten in de huidige tijdgeest kunnen bijdragen aan het moderne vreemde talen (MVT) literatuuronderwijs en hoe dit voor meer betrokken lezers kan zorgen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs in Nederland. Uitgaande van de veronderstelling dat Engelstalige literatuur een sociaal-didactisch potentieel heeft in de Nederlandse MVT klas, richt dit project zich op literatuuronderwijs binnen het vak Engels. De belangrijkste doelstellingen zijn om te (1) onderzoeken hoe de tijdgeest zich manifesteert in Engelstalige literatuur; (2) analyseren hoe de tijdgeest wordt gerepresenteerd in het MVT curriculum in Nederland; (3) onderzoeken hoe de leespraktijken van leerlingen en onderliggende waarden zich verhouden tot de tijdgeest; en ten slotte (4) beoordelen hoe deze inzichten kunnen bijdragen aan het MVT literatuuronderwijs om leerlingen beter voor te bereiden op hun toekomstige deelname aan de samenleving als verantwoordelijke burgers.
Dit project zal deze onderwerpen onderzoeken via een mixed methods benadering, waarin drie studies worden gecombineerd: een literatuur- en lesmateriaalonderzoek, (school)enquêtes en interviews.

Contactinformatie

joy.koopman@ru.nl

Contactpersoon