Een AI-applicatie verzamelt data via sensoren op leermaterialen die leerlingen gebruiken tijdens het rekenen. Deze tool geeft inzicht in het gebruik van de materialen en het eindresultaat van de leerling. Daarnaast wijst het de leraar op cruciale momenten in het leerproces.
Montessori-materiaal met sensoren
- Looptijd
- 1 januari 2024 tot heden
- Projectleden
- J.L.M. Wiggers (Annelies)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Hamvraag
Wat zijn de sleutelmomenten in het leren rekenen met montessori-materialen en hoe geeft AI de leraar inzicht in de diverse stappen van het leerproces?
Tijdens de les waarin de leerlingen zelfstandig werken met leermaterialen, merken de leerkrachten dat ze sleutelmomenten in het proces missen. Ook wachten leerlingen op controle van de leerkracht voordat zij verder kunnen met ander werk. Via sensoren verzamelt een AI-applicatie data over hoe de leermaterialen gebruikt worden door de leerling tijdens het werk. Deze data wordt gebruikt om de aanpak, strategie en het eindresultaat te diagnosticeren en zo de leerkracht te kunnen wijzen op cruciale momenten in het leerproces.
NOLAI is het nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs van Nederland, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Er is € 80 miljoen toegekend voor de periode 2022 tot 2032 om in tien jaar samen met scholen, bedrijven en wetenschappers prototypes te ontwikkelen en kennis te vergaren over AI in onderwijs. Ieder schooljaar starten ca tien nieuwe projecten verspreid over Nederland. Gemiddeld duurt een project drie jaar.
Meer weten?
Meer informatie over de eerste tien co-creatieprojecten van NOLAI lees je in het NOLAI magazine AI in onderwijs 2023-2024.