Het Moving MarketPlaces (MMP) project onderzoekt de rol van ambulante handelaren in de dagelijkse productie van inclusieve openbare ruimten in Europa. Eerdere studies over marktplaatsen hebben vaak geïllustreerd hoe markten worden ervaren en geconsumeerd als flexibele ruimtelijk-temporele organisaties die een spontane synergie tussen mensen met verschillende sociaaleconomische en culturele achtergronden mogelijk maken.
Markten zijn prototypische openbare ruimten of "kosmopolitische luifels" waar uiteenlopende mensen het gevoel hebben dat ze evenveel recht hebben om te zijn. MMP vult deze kennis aan door zich te richten op de actoren die markten doen functioneren: de handelaren. Door hun mobiliteitspraktijken helpen zij marktplaatsen om te vormen tot inclusieve openbare ruimten door te bemiddelen bij dagelijkse interacties.
Ons onderzoek gaat uit van twee marktplaatsen in elk van de vier partnerlanden: een stedelijke en een niet-stedelijke. Vanuit deze acht vertrekpunten hebben we een momentopname-benadering toegepast die ons in staat stelde handelaren te volgen in hun navigatie naar andere plaatsen, waaronder andere marktplaatsen, groothandelaren, opslagruimten en woningen van handelaren. Op deze wijze ontwikkelde het onderzoek zich tot een translokale etnografie van handelaren en hun navigatie binnen en tussen verschillende marktplaatsen, inclusief de institutionele barrières die zij tegenkomen. Door de betrokkenheid van belangrijke actoren op nationaal en transnationaal niveau zijn de bevindingen vertaald naar concreet beleid voor stadsplanners, marktmanagers, bewakers en andere plaatsmakers over hoe wij meer inclusieve samenlevingen in Europa kunnen bevorderen door het ondersteunen van conviviale sociale infrastructuren.
Resultaten
Breines, M.R., J. Menet & J. Schapendonk (2021) Disentangling Following: Implications and Practicalities of Mobile Methods. Mobilities, 16(6): 921-934
Lindmäe, M. & M. Madella (2023) La Boqueria: ‘the mirror of what Barcelona represents’: An analysis of public policy and the commodification of food markets. In: Sezer, C. & R. Van Melik (Eds.) Marketplaces: Movements, Representations and Practices. London: Routledge.
Lindmäe, M. (2022), “¡Tengo gloria bendita!”: Pitching and the sonic production of place atmospheres under increasing marketplace regulation. Cultural Geographies.
Menet, J. & J.Dahinden (2023) Mobility and transnationality in the production of the local marketplace. In: Sezer, C. & R. Van Melik (Eds.) Marketplaces: Movements, Representations and Practices. London: Routledge.
MMP et al. (2022a), Moving marketplaces: Understanding public space from a relational mobility perspective. Cities.
MMP et al. (2022b), Re-producing public space: The changing everyday production of marketplaces. Urban Geography.
Sezer, C. & R. Van Melik (2023) (Eds.) Marketplaces: Movements, Representations and Practices. London: Routledge.
Van Eck, E., R. Van Melik & J. Schapendonk (2023) The multi-scalar nature of policy im/mobilities: Regulating “local” marketplaces in the Netherlands. In: Sezer.
C. & R. Van Melik (Eds.) Marketplaces: Movements, Representations and Practices. London: Routledge.
Van Eck, E. (2021) “That market has no quality”: Performative place frames, racialisation, and affective re-inscriptions in an outdoor retail market in Amsterdam. Transactions of the Institute of British Geographers, DOI: 10.1111/tran.12515
Van Eck, E., R. Van Melik & J. Schapendonk (2020) Marketplaces as public spaces in times of the Covid-19 coronavirus outbreak: First reflections. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie 111(3), 373-386
Watson, S. & M. Breines (2023) Markets and belonging: Untangling myths of urban versus small town life. In: Sezer, C. & R. Van Melik (Eds.) Marketplaces: Movements, Representations and Practices. London: Routledge.