Dit project onderzoekt hoe leraren adaptief onderwijs waarnemen en toepassen in de context van hybride klassensituaties voor wiskunde in het basisonderwijs. Hybride klassensituaties combineren de instructie van docenten met de praktijk van studenten in adaptieve leermiddelen. De relatie tussen zelfregulerend en gedeeld regulerend leren van leraren en de ontwikkeling van hun adaptief onderwijs wordt onderzocht, en bijgevolg de associatie tussen de ontwikkeling van hun adaptief onderwijs en de prestaties van studenten. Er wordt gebruikgemaakt van een diepgaande casestudy-methodologie met een longitudinaal ontwerp, waarbij vragenlijsten, lesobservatie, semi-gestructureerde leraren interviews en opnames van teamvergaderingen worden gebruikt om het adaptieve onderwijs van leraren en hun zelfgereguleerd en gedeeld gereguleerd leren te meten.
Methodologie
Een diepgaande casestudy-methodologie wordt toegepast met een longitudinaal ontwerp, waarbij gebruik wordt gemaakt van vragenlijsten, (video-opgenomen) lesobservaties, semi-gestructureerde interviews en opnames van teamvergaderingen om te begrijpen hoe het zelfgereguleerd en gedeeld gereguleerd leren van leraren interageert met hun professionele ontwikkeling om zich tot meer adaptieve lerarente ontwikkelen. De nationale beoordelingsscores van leerlingen worden gebruikt om de prestaties van leerlingen te meten. De context van dit longitudinale onderzoek zal drie basisscholen zijn. Twaalf leraren (jaar 4 tot 8) worden gedurende twee jaar in de diepte gevolgd terwijl ze professioneel leren om meer adaptief les te geven met behulp van blended learning. Hun teamvergaderingen over blended learning worden ook waargenomen en geanalyseerd. In totaal zal ongeveer 110 uur aan videomateriaal worden geanalyseerd.
Vier subonderzoeken
Het voorgestelde onderzoek omvat vier subonderzoeken (zie Figuur 2, Onderzoeksopzet). We beginnen met het bestuderen van de variatie in de percepties en uitvoering van adaptief onderwijs door leraren (studie 1). Tegelijkertijd zullen we het zelfgereguleerd leren (SRL) en gedeeld-gereguleerd leren (SSRL) van leraren op de werkplek bestuderen (studie 2). Op basis van deze twee onderzoeken streven we ernaar diepere inzichten te bieden in hoe de professionele ontwikkeling van leraren naar meer adaptief onderwijs verband houdt met hun zelfgereguleerd en gedeeld gereguleerd leren op de werkplek (studie 3). Tenslotte zullen we de verbanden bestuderen tussen de ontwikkeling van leraren en de prestaties van leerlingen (studie 4).