Onderzoeksprojecten
-
Thuis én in de kluis
In dit project onderzoeken we samen met jongeren (12 tot 18 jaar), ouders/verzorgers en scholen welke telefoonmaatregelen – thuis én op school – voor wie, wanneer en waarom positief bijdragen aan het welbevinden van jongeren.
-
Hybride werken en de arbeidsparticipatie van vrouwen
Dit project onderzoekt hoe hybride werken de participatie, het behoud en de loopbaanontwikkeling van vrouwen op de arbeidsmarkt beïnvloedt. Het project versterkt de theorie en helpt gendergelijke werkplekken te realiseren.
-
Van Breder Naar Beter
In dit project wordt onderzocht hoe Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs heterogene brugklassen inrichten. Er wordt gekeken naar de effecten van verschillende inrichtingvarianten op de ontwikkeling van leerlingen en kansengelijkheid.
-
STEPS: Storytelling's Transformative effects on Empathy and Prosocial Skills
Dit innovatieve project onderzoekt de effecten van storytelling op empathie en prosociale vaardigheden bij kinderen van 3 tot 6 jaar.
-
Vaccinatie Communicatie en Aarzeling
Vaccinatie Communicatie en Aarzeling
-
De invloed van discriminatie op besluitvorming
In dit onderzoek hebben we onderzocht hoe discriminatie besluitvorming beïnvloedt. Met behulp van experimentele procedures is onderzocht of mensen uit bevoorrechte sociale groepen vaker worden gekozen dan mensen van gemarginaliseerde groepen.
-
Buitenspelen
Bewegen is belangrijk voor kinderen, maar moet bovenal ook leuk zijn. Buiten spelen biedt tal van mogelijkheden voor kinderen om te bewegen en ontwikkelen. Wat voor activiteiten ondernemen kinderen? En hoe actief zijn ze tijdens het buiten spelen?
-
De Aandachtseconomie
Dit project beoogt de maatschappelijke gevolgen van de hedendaagse aandachtseconomie in kaart te brengen.
-
Multilab replicatiestudie Witte (1994)
Dit project is een multilab replicatiestudie van Witte (1994), een fundamentele studie in de communicatiewetenschap.
-
AI – de welwillende dictator
AI neemt steeds meer beslissingen voor ons, en vaak beter dan wij. Accepteren we dat? En wat zijn de gevolgen voor de mensheid?
-
Wetenschapscommunicatie voor een geïnformeerd publiek
In dit project onderzoeken we de effecten van verschillende vormen van wetenschapscommunicatie die erop gericht zijn mensen te informeren op hun geloof in wetenschappelijke bevindingen.
-
Communicatie voor Duurzame Gedragsverandering
Hoe kunnen communicatiemedia ingezet worden om meer duurzame gedragsgewoontes te stimuleren? In dit project ligt de nadruk op de rol van communicatie in het creëren van bewustzijn over de relatie tussen gedrag en omgeving, en gedragsverandering.
-
Geen verandering zonder weerstand
In dit project onderzoeken we waarom mensen weerstand tegen verandering ervaren, hoe hiermee om te gaan en hoe weerstand tegen de status quo als katalysator voor transformatie kan dienen.
-
Een dynamische benadering van misinformatiegevoeligheid
Dit project onderzoekt de cognitieve mechanismen die ten grondslag liggen aan gevoeligheid voor misinformatie, waarbij theorieën over analytisch redeneren en gemotiveerde cognitie worden geïntegreerd.
-
Alcohol Use in Dutch University Students
Dit project wil inzicht krijgen in de drinkmotieven van studenten en onderzoekt (bidirectionele) relaties van alcoholgebruik met academische prestaties en mentaal welzijn.
-
Kritische AI-geletterdheid
Kritische AI-geletterdheid is cruciaal nu AI-toepassingen zich snel verspreiden in de samenleving. Dit project leert studenten, onderwijsprofessionals en het publiek hoe onkritische AI-adoptie schade veroorzaakt en welke stappen dit kunnen beperken.
-
SOSIAL
In dit project zal de IkPas-interventie (een maand geen alcohol) worden toegespitst op de sociale studentencontext. Dit zal bijdragen aan een verlaging van de sociale drinknorm en een vermindering van overmatig alcoholgebruik onder studenten.
-
Transitie van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs
De Radboud Universiteit biedt inhoudelijke activiteiten aan voor vwo-scholieren en zomerprogramma’s voor aanstaande studenten. In dit project wordt onderzocht in hoeverre deze activiteiten bijdragen aan een soepele overgang naar de universiteit.
-
SELFLEX
Werkpakket 4 van het SELFLEX-project zal onderzoeken hoe de motivatie van studenten interacteert met het instructieontwerp en de ondersteuning van agency bij zelfgereguleerd leren binnen flexibele leeromgevingen.
-
School en Omgeving
In dit project wordt in samenwerking met drie scholen onderzoek gedaan naar het programma School en Omgeving. Dat is een programma waarin leerlingen buiten schooltijd een gevarieerd aanbod aan extra ontwikkelprogramma's volgen.